Yamaha batalkan rancangan untuk masuki pasaran automotif

1194

Yamaha batalkan rancangan untuk masuki pasaran automotif secara tiba-tiba walaupun ia mempunyai banyak langkah positif sebelum ini.

Pada 2013 dan 2015, Yamaha mengumumkan dua buah kereta konsep Motiv dan Ride Sports berdasarkan platform iStream Gordon Murray. Walaupun syarikat motosikal Jepun itu belum mengesahkan model mana yang akan dihasilkan, para peminat sangat berharap bahawa jentera dari Yamaha dapat digunakan di jalan raya pada suatu hari nanti.



Walau bagaimanapun, pada acara Tokyo Motor Show 2019, jurucakap Naoto Horie berkata Yamaha tidak akan melaksanakan rancangan pengeluaran kereta. Sebaliknya, syarikat akan memberi tumpuan kepada konsep motosikal baru.

“Kereta tidak lagi menjadi sebahagian daripada rancangan jangka masa panjang kami. Keputusan itu dibuat oleh pengerusi Yamaha, Yoshihiro Hidaka. Di samping itu, kami juga menyedari bahawa pengeluaran kereta tidak membantu meningkatkan daya saing syarikat, “kata Naoto Horie.

Wakil Yamaha juga mengatakan bahawa persaingan dalam sektor automotif pada masa ini sangat besar, dan syarikat itu mungkin tidak dapat bersaing walaupun segmen kereta sport mempunyai potensi besar. 

Tahun lepas, Gordon Murray mempamerkan versi terbaru sistem fabrikasi iStream yang dipanggil Superlight. Sistem baru ini menggabungkan casis aluminium yang tahan lama dengan panel komposit serat karbon untuk memaksimumkan keselamatan, meminimumkan pelepasan, meningkatkan keupayaan stereng, dan mengurangkan berat jentera sebanyak 50% berbanding dengan bodywork keluli standard

Peminat berharap Yamaha akan menghasilkan kereta sport ringan, tetapi pengumuman secara tiba-tiba Yamaha batalkan rancangan untuk masuki pasaran automotif itu telah membuat banyak orang kecewa.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here