Ford GT 2017 milik John Cena akan dilelong sekali lagi

2720

Pertama kali dibeli oleh bintang WWE, John Cena, Ford GT 2017 ini mula bertukar tangan pada Ogos 2017. Ford segera menyaman Cena kerana melanggar perjanjian perundangan setiap tanda pembeli GT.

Perjanjian itu menyatakan mereka tidak akan menjual kereta mereka selama dua tahun selepas pembelian. Kedua-dua pihak mencapai persetujuan pada Julai 2018. Kereta itu mempunyai dua lagi pemilik sejak itu.



Kini memburu pemiliknya yang kelima, supercar ini menuju ke acara lelong di Mecum Indy 2019 pada 18 Mei.

Pada bulan Januari, Mecum bersetuju dengan Ford untuk tidak menerima mana-mana GT dari pemilik asal dalam larangan penjualan selama dua tahun. Pusat lelongan juga bersetuju untuk menghubungi dan berunding dengan Ford tentang apa-apa GT yang diserahkan dari “pembeli hiliran” (iaitu bukan pemilik asal) dalam masa dua tahun penghantaran awal kereta, dan Mecum bersetuju untuk tidak menjual GT tanpa persetujuan Blue Oval.

Pemilik kedua adalah seorang petani tua yang akhirnya menjual GT itu selepas kira-kira satu tahun. Ini kerana dia mendapati terlalu sukar untuk masuk dan keluar dari kereta itu. 

Pemilik ketiga membeli kereta itu di acara lelongan Russo and Steele semasa Monterey Car Week pada Ogos 2018 untuk US$1,540,000 (RM6,405,630). Tetapi mengambil risiko besar di atasnya apabila dia menjualnya di acara lelongan Mecum di Dallas pada bulan Oktober untuk hanya US$1,320,000 (RM5,490,540).

Apabila GT itu dilancarkan dalam acara lelongan di Dallas, ia hanya mempunyai 1,007km pada odometer. Ini bermakna pemilik keempat telah memandunya hanya 14km, yang kemungkinan besar ianya hanya bergerak semasa sesi pengangkutan.

Semoga pemilik kelima akan menjaga dan memacu GT ini selepas ia disenaraikan dalam lelongan pada 18 Mei. Ia sepatutnya dipandu dan dinikmati, bukannya dipindah milik dan disimpan.

Terima kasih kepada Mecum Auctions, Ford GT 2017 yang pernah dimiliki oleh John Cena sedang menuju lelongan sekali lagi.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here