Casey Stoner dedahkan keadaan terkininya, rupanya menghidap penyakit kronik

1740

Baru-baru ini, legenda MotoGP dari Australia, Casey Stoner, mendedahkan keadaannya yang terkini. Casey Stoner mendedahkannya pada rancangan bual bicara automotif di Australia, Rusty Garage.

Pada rancangan itu, Casey Stoner menceritakan tentang kenangan manisnya dalam MotoGP dengan Valentino Rossi, sehingga ketika dia memutuskan untuk bersara.

Stoner juga mendedahkan penderitaannya terhadap keletihan kronik yang dia alami pada masa ini. Kerana penyakitnya, Stoner tidak lagi dapat berkecimpung dalam dunia perlumbaan.

“Saya benar-benar mengalami masalah kesihatan dalam beberapa tahun kebelakangan ini,” kata Stoner.

“Saya tidak mempunyai ingatan mengenai motosikal, semua yang saya ingat dari apa yang saya lihat dalam gambar, saya tidak ingat semangat saya, perasaan saya atau minat saya,” kata juara dunia 2 kali itu.

Jom Baca:   Andrea Dovizioso tidak akan sambung kontrak dengan Ducati untuk MotoGP 2021

Stoner mengaitkannya dengan penyakitnya terlebih dahulu, iaitu ‘lactose intolerance‘, yang mengganggu kerjayanya.

Pada tahun 2009, Stoner mula mengalami gejala-gejala lactose intolerance yang membuatkan keadaan fizikalnya tidak cergas kerana tubuhnya tidak dapat mencerna laktosa sebagai sumber tenaga.

“Saya menderita pada masa itu, muntah setiap kali selepas perlumbaan, saya secara fizikal tidak dapat menaiki motosikal lagi. Saya pergi ke semua doktor untuk menyelesaikan masalah ini,” kata Stoner.

Penyakit lactose intolerance, ditambah beberapa faktor juga, membuat Stoner akhirnya memutuskan untuk bersara. Untuk penyakitnya sekarang, Stoner mudah letih dan tubuhnya sakit dengan cepat ketika melakukan aktiviti.

Jom Baca:   Kuasa jentera MotoGP semakin liar, Brembo perkenal 'piring' cakera 355mm

Stoner nampaknya tidak mempunyai tenaga untuk melakukan aktiviti berat, bahkan aktiviti ringan juga sukar untuk dilakukan.

“Saya benar-benar menderita penyakit kronik pada masa ini. Sejak Ogos atau September tahun lalu, penyakit itu menyerang saya, saya merasakan sesuatu yang tidak kena apabila saya bermain golf dan bukannya menjadi latihan berat untuk saya,” kata Stoner.

“Saya telah mencuba beberapa ubat yang berbeza untuk melawan penyakit ini dan membuatkan saya sedikit lebih kuat setiap hari,” jelasnya.

Stoner mesti bersedia meninggalkan beberapa aktiviti yang menjadi hobinya.

Jom Baca:   Peralatan pasukan Angel Nieto dicuri di Sepang MotoGP

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here