Sebab kenapa Valentino Rossi digelar sebagai The Doctor

1150

Hampir semua pelumba MotoGP, dari yang biasa hingga yang paling popular, mempunyai nama samaran mengikut personal atau kebolehan mereka di trek. Begitu juga Valentino Rossi, yang mempunyai beberapa nama samaran sepanjang kariernya. Pada masa lalu, Valentino Rossi digelar sebagai Rossifumi, Valentinik, dan apa yang kita tahu sekarang ialah gelaran The Doctor.

The Doctor adalah nama samaran yang paling dikenali oleh ramai orang. Terdapat beberapa versi mengenai nama panggilan The Doctor. Sesetengah orang menilai kerana Rossi mahu menjadi doktor.

Ada yang mengatakan bahawa Rossi ingin berfikir dan bekerja seperti doktor.

“Apabila dia menyiapkan jenteranya, Rossi seperti seorang doktor,” kata Gianluca Falcioni, Pengurus Pemasaran VR46 Racing, seperti yang dilaporkan oleh gridoto.com. Falcioni menambah, bahawa Rossi melakukan sesuatu seperti doktor.

“Kerana dia menggunakan begitu banyak aspek, dia seperti melakukan pengubatan seperti seorang doktor,” kata pengurus itu.

Falcioni juga menyebut, ada anggapan lain mengenai nama The Doctor.

“Kemudian ada yang mengatakan bahawa dia (Rossi) mahu menjadi doktor di universiti, tetapi tidak ada yang tahu tentangnya 100 peratus,” tambahnya.

Sementara Pengarah Pemasaran Dainese, Fabio Muner, tidak tahu kenapa gelaran tersebut diberikan. Fabio Muner hanya berkata, bahawa Rossi sangat suka dipanggil doktor Rossi.

Nama julukan ini sebenarnya muncul ketika dia memasuki kelas 500 cc pada tahun 2000.

“Dalam kelas 500cc kita tidak memerlukan wira, apa yang kita perlukan adalah ketenangan, dan berfikir seperti doktor,” kata Valentino Rossi.

Dalam kelas 125 cc dan 250 cc penampilan Rossi agak kurang berhati-hati. Oleh itu, selepas memasuki kelas utama, Rossi merasakan terpaksa berfikir seperti seorang doktor. Bapanya juga mempunyai pendapat mengenai nama gelaran ini.

“Di Itali, nama The Doctor membuatkan anda dihormati orang ramai dan ia sangat penting,” kata Graziano Rossi.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here