Taylor Aerocar, kereta terbang keluaran tahun 1949 kini dilelong

2257

Sesetengah pengeluar automotif cuba membangunkan kereta terbang. Walau bagaimanapun, kereta terbang bukanlah perkara yang baru. Sepuluh tahun yang lalu, seorang jurutera telah mencipta sebuah kereta terbang yang diberi nama Taylor Aerocar.

Dipetik dari liputan6.com, kereta terbang berusia 60 tahun ini bernama Taylor Aerocar. Jurutera bernama Moulton Taylor menciptanya pada tahun 1949. Beberapa model seterusnya dihasilkan pada awal 1950-an. Pada masa itu, kereta terbang ini dijual dengan harga USD 895,000 atau RM3,726,332.



Kereta terbang Taylor Aerocar mempunyai kapasiti 2 penumpang dan dikuasakan oleh enjin 4-silinder Lycoming O-320 yang terletak di bahagian belakang. Enjin yang digunakan digabungkan dengan gearbox manual 3-kelajuan.

Dalam mod jalan raya, jentera ini menggunakan sistem pacuan empat roda. Tetapi, jika dalam mod penerbangan, kuasa berpusat pada spoiler belakang. Apabila digunakan di jalan raya, komponen untuk penerbangan seperti kipas disimpan dalam treler yang dipasang di bahagian belakang.

Taylor Aerocar mempunyai sijil dari FAA sebagai kenderaan di darat dan di udara. Secara keseluruhan, kereta terbang ini telah digunakan untuk terbang sebanyak 781 jam dan 24,140 kilometer di jalan raya.

Akan dilelong pada Januari 2020

Jentera ini adalah kereta terbang pertama yang dihasilkan di dunia. Kerana keunikannya, Taylor Aeorcar sering muncul di TV, majalah, atau buku.

Sekarang, kereta terbang itu akan dilelong melalui agensi lelongan Barret-Jackson pada awal tahun 2020. Sebelum ini, kereta ini akan dipamerkan di Minnesota, Amerika Syarikat.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here