Aquaplaning dan cara mengatasinya pada kenderaan anda

6616

Aquaplaning atau juga panggil hydroplaning adalah keadaan dimana tayar kereta terapung atau tidak benar-benar menyentuh permukaan jalan kerana tayar melalui permukaan basah.

Dengan tayar kereta yang berjalan di atas permukaan air, tayar kereta kehilangan cengkaman pada permukaan jalan, dan dapat menyebabkan kereta itu tergelincir.



Ini adalah salah satu daripada banyak risiko memandu semasa musim hujan. Apakah sebab-sebab dan bagaimana untuk mengatasinya? 

Penyebab atau faktor terjadinya aquaplaning atau hydroplaning

 Aquaplaning

Seperti yang disebutkan di atas, aquaplaning atau hydroplaning ini sebenarnya berlaku kerana anda memandu kenderaan terlalu cepat apabila permukaan jalan basah.

Di samping itu, terdapat banyak faktor lain yang menyebabkan aquaplaning atau hydroplaning. Diantaranya ialah:

Memandu kenderaan dengan terlalu laju.

Jika anda berbuat demikian, secara automatik kemungkinan untuk kereta terangkat lebih besar sehingga tekanan permukaan tayar terhadap lopak air menjadi lebih sedikit. 

Berat badan ringan.

Hal ini juga boleh disebabkan kerana anda memandu kenderaan pada kelajuan tinggi. Biasanya, lebih tinggi kelajuan, kereta yang tidak mempunyai reka bentuk aerodinamik yang baik, akan lebih mudah terangkat, dan ini dapat membuat kenderaan yang berat lebih merasa ringan.

Keadaan tayar kereta yang tidak baik.

Aquaplaning atau hydroplaning berlaku kerana tayar kereta tidak dapat memecahkan lopak air dengan sempurna. Oleh itu, sentiasa diingatkan anda untuk memeriksa keadaan tayar kereta anda terlebih dahulu. Sekurang-kurangnya, tekanan angin tayar.

Reka bentuk permukaan tayar kereta tidak sesuai

Reka bentuk permukaan tayar kereta yang tidak sesuai adalah seperti, penggunaan tayar kereta separa licin digunakan di jalan basah. Spesifikasinya tidak sesuai dengan keadaan jalan yang dilalui.

Permukaan air yang cukup dalam

Kadang kala faktor komposisi permukaan air yang cukup dalam, ia dapat membuat tayar kereta lebih mudah mendapatkan gejala aquaplaning ini.

 Aquaplaning

Seterusnya, anda juga perlu tahu bagaimana untuk mengelakkan aquaplaning atau hydroplaning. Untuk mengelakkan atau mengurangkan risiko aquaplaning atau hydroplaning pada kenderaan, anda boleh melakukan perkara-perkara berikut:

1.) Kelajuan merupakan kunci utama terjadinya ini pada kendaraan. Maka dari itu, untuk mencegah risiko berlakunya kejadian ini terjadinya perkaran ini, anda mengurangkan kelajuan ketika melintasi atau memandu di permukaan jalan yang basah.

2.) Selalu periksa tekanan tayar kereta anda sebelum memandu. Pastikan tekanan angin tayar kereta anda tidak lebih atau kurang. Sentiasa laraskan tekanan angin tayar kereta anda ke tekanan tayar kereta yang standard.

3.) Jika anda merasa tayar kereta anda sudah botak atau tidak sesuai untuk digunakan, anda boleh menggantikannya dengan tayar kereta baru, yang lebih baik dan mempunyai keupayaan mengharungi lopak air dengan sangat baik.

4.) Cuba mengikuti kenderaan yang berada di hadapan, kerana biasanya bekas tayar kenderaan di depan dapat mengurangkan jumlah air yang akan lalui. Tetapi, jangan lupa untuk menjaga jarak yang selamat.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here