London bakal mengharamkan kenderaan petrol dan diesel tahun depan

2951

Kenderaan bahan bakar fosil seperti enjin petrol dan diesel secara lama-kelamaan akan berkurang populasinya. Ini kerana, bumi memerlukan kenderaan mesra alam daripada kenderaan berenjin petrol dan diesel.

kenderaan berenjin petrol dan diesel

Sesetengah negara di dunia berhasrat untuk mengharamkan kenderaan ini daripada melewati bandar mereka. Dalam masa terdekat, London akan melaksanakannya.



London mengharamkan kenderaan berenjin petrol dan diesel. Bermula pada musim bunga tahun 2020, jalan-jalan London hanya untuk pejalan kaki, penunggang basikal dan kenderaan elektrik.

kenderaan berenjin petrol dan diesel

Peraturan ini akan dikuatkuasakan sepanjang hari sebagai contoh pertama larangan jumlah kenderaan tercemar di UK. Untuk memantau peraturan baru ini, kamera menangkap plat nombor kenderaan akan dioperasikan.

Kenderaan yang masih mengeluarkan pelepasan dan melanggar zon bebas kenderaan petrol dan diesel akan didenda sehingga £ 130 (RM700). Denda boleh dikurangkan kepada £ 65 (RM350) jika pesalah terus membayar denda dalam masa dua minggu.

Walau bagaimanapun, kenderaan kecemasan adalah dikecualikan. Kenderaan kecemasan masih boleh digunakan dan dibebaskan dari larangan itu.

Sekatan kenderaan tercemar ini berkuat kuasa sehingga 18 bulan sebelum keputusan muktamad diperkenalkan. Sekiranya percubaan ini berjaya, maka London akan melihat langkah selanjutnya untuk mengurangkan pencemaran udara di bandarnya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here