Kes doping, Karel Abraham gantikan Andrea Iannone?

1742

Baru-baru ini, kes doping yang dialami oleh Andrea Iannone membuatkan pasukan Aprilia tidak senang duduk. Andrea Iannone kini sedang menunggu ujian lagi dengan sampel B (sampel air kencing yang lain) pada 7 Januari 2020.

Andrea Iannone

Jika negatif, Iannone akan bebas dari tuduhan, tetapi masih memerlukan masa untuk menyelesaikan semua urusannya dalam kes itu. Tetapi jika ia positif, kerjaya Iannone akan berakhir.

Bos pasukan Aprilia, Massimo Rivola, pastinya berada dalam kedudukan yang tidak menguntungkan.



Mahu tunggu keputusan untuk Iannone, ya, dan jika ia negatif, itu adalah lebih baik, tetapi persiapan untuk MotoGP 2020 akan terganggu. 

Sekiranya ia positif, Aprilia akan sangat keliru kerana mereka perlu mencari pelumba dalam masa yang sangat singkat.

Pilihan terbaik, Aprilia akan mencari pemandu lain untuk menggantikan Iannone. Ini kerana, kepastian lebih baik daripada ketidakpastian.

Sayangnya, sukar untuk mencari pelumba yang berkaliber seperti Iannone buat masa sekarang. 

Pilihannya ditujukan kepada Bradley Smith, pelumba ujian Aprilia yang telah menjadi pelumba MotoGP selama 6 tahun.

Bradley Smith

Malangnya, selain menjadi pelumba ujian Aprilia, Bradley Smith juga komited untuk menjadi pelumba dalam pasukan Petronas pada acara MotoE.

Smith tidak boleh mengambil bahagian dalam 2 acara ini dalam satu masa.

Kini, ada berita yang agak mengejutkan. Telah dilaporkan, Aprilia telah meminta bekas pelumba MotoGP, Karel Abraham, yang baru saja ditamatkan kontrak oleh Avintia Racing untuk Johann Zarco, untuk mengambil bahagian dalam ujian pra musim pada 7-9 Februari 2020 di litar Sepang, Malaysia.

Karel Abraham

“Ya, saya dihubungi oleh Aprilia, mereka menghubungi saya melalui telefon semasa saya bercuti dan bertanya sama ada saya mempunyai masa,” kata Karel Abraham.

Walaupun demikian, masih tiada maklumat rasmi mengenai hal ini.

Mungkin Aprilia hanya mencari pengganti sementara untuk ujian pra musim, sementara menunggu keputusan dan nasib Iannone.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here