Konsep ‘Faraday cage’ dapat selamatkan pengguna kereta dari petir

3994

Menurut Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC), sebuah kereta adalah seperti konsep Faraday cage atau sangkar Faraday, dimana badan logamnya berupaya mengalihkan muatan elektrik secara langsung ke tanah. Hal ini juga berlaku kepada kereta convertible (bumbung terbuka) yang dilengkapi dengan bar logam yang mengalirkan arus elektrik.

Faraday cage

Menurut, ADAC yang merupakan kelab kereta terbesar di Jerman, sebuah kereta yang disambar petir tidak membahayakan penumpangnya.



Apabila hujan, ada kemungkinan petir akan menyambar. Kereta menjadi salah satu objek yang terkena serangan itu. Oleh itu, setiap pemandu mestilah waspada.

Di samping itu, rangka cermin hadapan dan bahagian bumbung turut membantu menjadikan struktur sesebuah kereta seperti konsep Faraday cage. Sudah tentu, sistem ini berfungsi jika bumbung kereta ditutup.

Jika memandu dalam keadaan ribut, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah menutup tetingkap, tarik semua antena jika boleh, dan jangan sentuh bahagian logam di dalam badan kereta.

Faraday cage

Sekiranya kilat menyerang kenderaan secara langsung, ia boleh menyebabkan kerosakan kepada elektronik, cat atau tayar. ADAC mengesyorkan agar tayar perlu diperiksa dalam bengkel khusus selepas serangan kilat.

Kereta elektrik

ADAC tidak memberikan gambaran mengenai risiko khusus atau tambahan untuk kereta elektrik. Walau bagaimanapun, harus diperhatikan bahawa jika model kereta yang dibuat sepenuhnya dari plastik (pembinaan plastik) diperkuat dengan kaca, ia tidak akan memberikan perlindungan yang baik.

Walau bagaimanapun, lapisan luar aluminium atau plastik yang menutupi bingkai logam juga akan bertindak seperti Faraday cage.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here