Keprihatinan dan tanggungjawab sesorang anggota polis

3774

Pada 17 Januari lalu, tular kisah mengenai beberapa anggota polis yang membantu masyarakat dengan cara yang sungguh menyentuh hati. Dikatakan empat anggota yang sedang membuat rondaan di sekitar kawasan Iskandar Puteri, Johor telah menahan sepasang suami isteri bersama anak kecil mereka di tepi jalan.

Namun, tindakan anggota polis ini menahan pasangan dari suku kaum Asli itu bukanlah atas niat untuk menyaman mereka sebaliknya bagi menghulurkan bantuan dengan menumpangkan mereka menaiki kereta peronda polis.



Hal ini demikian kerana cuaca pada ketika itu hujan dan angin agak kencang menyebabkan kesemua anggota polis tersebut bersimpati dengan situasi yang perlu dihadapi oleh kedua-dua pasangan yang hanya menunggang motosikal sambil mengendong dua anak mereka.

Kejadian yang dilaporkan berlaku di kilometer 5.2 lebuhraya Iskandar Sultan ternyata memaparkan sikap positif sebenar yang ditunjukkan oleh anggota polis Malaysia. Kesemua anggota polis yang terlibat dalam insiden ini dikenali sebagai Koperal Hisham, Lans Koperal Mazin Raj, Koperal Firdaus dan juga Konstabel Tawfik.

Mereka telah menjemput si isteri bersama dua anak mereka yang berusia tiga tahun dan 19 bulan untuk menaiki kereta berkenaan. Malah, keluarga ini turut dihantar pulang dengan selamat ke rumah mereka yang terletak di Kampung Simpang Arang, Gelang Patah.

Difahamkan selepas penyebaran berita ini, rata-rata netizen meluahkan rasa terima kasih mereka di atas budi dan tindakan murni yang dilakukan oleh pasukan anggota polis itu.

Kisah ini hampir sama dengan kisah tahun lepas dimana seorang penguatkuasa JPJ yang memberhentikan kenderaan mereka untuk menumpangkan satu keluarga yang menaiki motosikal.

Sekeluarga lima beranak itu ditemui di Plaza Tol Bentong menghala ke Kuala Lumpur sebelum pasukan JPJ mempelawa mereka menaiki kenderaan peronda ke destinasi.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here