Polestar 2 – Sedan elektrik sporti, bakal menyaingi Tesla Model 3

925

Polestar telah mendedahkan Polestar 2, sebuah sedan fastback sporti lima pintu berkuasa elektrik sepenuhnya. Kenderaan yang bakal menyaingi Tesla Model 3 itu dibina di atas pelantar CMA dari Volvo Group dan akan dilancarkan secara rasmi pada Geneva Motor Show tidak lama lagi.

Polestar 2 dipacu oleh dua motor elektrik dan bateri berkapasiti 78 kWh. Ini akan memberikannya jangkauan jarak 500 km untuk setiap caj. Uniknya, bateri 27 modul itu disepadukan pada lantai dan membantu menambah ketegaran casis. Ia juga menambahbaik tahap NVH (noise, vibration dan harshness).



Untuk prestasi, unit powertrain Polestar 2 menghasilkan 300 kW (408 hp) dan 660 Nm tork. Ini ditafsirkan kepada pecutan dari pegun ke 100 km/j kurang dari 5 saat.

Casis dinamik standard boleh dinaiktaraf kepada Performance Pack yang merangkumi penyerap hentak Öhlins, brek Brembo dan rim 20-inci unik. Terdapat juga kelengkapan Polestar seperti tali pinggang keledar, angkup brek dan penutup injap yang kesemuanya emas.

Dari aspek teknologi, Polestar 2 ini juga antara kereta pertama di dunia yang menggunakan sistem infotainmen oleh Android. Ia memberikan persekitaran digital yang mampan dan serba terhubung antara semua sistem. Unit ini juga menyokong fungsi seperti Google Assistant, Google Maps dan Google Play Store.

Penggayaan Polestar 2 menggunakan lampu LED Pixel dan lampu proximity yang memberikan susunan “selamat datang” yang unik. Ciri lain termasuklah cermin sisi tanpa bingkai Polestar dan logo Polestar yang menyala. Logo juga dipancarkan ke bumbung kaca.

Seperti model-model Polestar lain, Polestar 2 jugak hanya boleh ditempah melalui online di polestar.com. Pengeluaran akan bermula awal tahun depan di China untuk pasaran global pemanduan kiri dan kanan.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here