Nissan tolak untuk keluar dari kerjasama Renault-Nissan-Mitsubishi

1733

Nissan membuka suara mengenai isu perpecahan kerjasama antara Renault-Nissan-Mitsubishi. Dalam kenyataan rasminya, Nissan menafikan keluar dari pakatan itu.

Renault-Nissan-Mitsubishi

Dilaporkan dari beberapa sumber, Nissan sebelum ini menganggap keputusan untuk menarik diri daripada kerjasama Renault-Nissan-Mitsubishi. Tetapi kenyataan rasmi pengeluar kereta dari Jepun itu telah menafikan laporan mengenai isu perpecahan dengan dengan Renault. “Nissan tidak mahu memutuskan kerjasama dengan kerjasama (Renault-Nissan).”



Kenyataan itu adalah tindak balas daripada beberapa laporan yang melaporkan bahawa Nissan bimbang hubungan dengan Renault berikutan kejatuhan bekas CEO, Carlos Ghosn. Nissan dilaporkan sedang mempertimbangkan rancangan keluar dari kerjasama dengan pengeluar kereta dari Perancis itu.

Renault-Nissan-Mitsubishi

Dalam satu kenyataan baru, Nissan menekankan keuntungan bekerjasama dengan Renault dan Mitsubishi. “Kerjasama (Renault-Nissan) adalah sumber keinginan Nissan untuk bersaing. “Melalui kerjasama, untuk mendapatkan pertumbuhan keuntungan, Nissan akan terus memberikan hasil yang saling menguntungkan bagi ahli,” jelas Nissan.

Isu perpecahan Renault-Nissan-Mitsubishi

Kerjasama Renault-Nissan-Mitsubishi saling berkongsi pemilikan saham, teknologi dan kemudahan fasiliti kilang. Nissan berkata perkongsian itu telah menjimatkan kos lebih daripada RM22.6B bagi tiga syarikat dalam pembangunan teknologi kenderaan dan pengeluaran.

Kerajaan Perancis, yang mempunyai 15% saham dalam Renault, juga mengulas. Menteri Kewangan, Bruno Le Maire menafikan laporan perpecahan kerjasama Nissan pada CNews TV. Kandungan yang disebarkan mengatakan larinya Ghosn dari Jepun dijangka menjadi punca dari masalah Renault dan Nissan.

Bekas CEO Nissan, Carlos Ghosn

Ghosn kini berada di Lebanon selepas melarikan diri dari Jepun pada bulan lepas. Dia ditangkap di Tokyo pada penghujung tahun 2018 kerana disyaki memanipulasi data kewangan. Ghosn telah berulang kali menafikan tuduhan tersebut. Dia mendakwa penangkapannya disebabkan oleh para eksekutif Nissan yang menghalang rancangannya untuk mengukuhkan kerjasama Nissan dengan Renault.

Ketua Pegawai Eksekutif Nissan baru, Makoto Uchida

Satu lagi sumber berkata bahawa Ketua Pegawai Eksekutif Nissan baru, Makoto Uchida, telah bekerjasama dengan kepimpinan Renault untuk melancarkan projek bersama. Tetapi pelantikan Uchida gagal memadamkan ketidakpercayaan Nissan terhadap Renault. Sebelum kenyataan rasmi dari Nissan, para eksekutif Nissan dilaporkan telah mempertimbangkan untuk menyediakan pembangunan teknikal dan pembuatannya sendiri.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here