Maksud dan pengertian istilah TDI pada enjin diesel

2906

Kereta-kereta diesel keluaran Volkswagen Group sudah pasti menggunakan enjin yang berlabel TDI. Enjin ini dikatakan mempunyai penggunaan bahan api yang sangat ekonomikal.

Di samping itu, enjin diesel berlabel TDI juga mengeluarkan gas ekzos berbahaya pada tahap yang sangat rendah. Jadi enjin ini boleh dikatakan lebih baik berbanding dengan enjin yang digelar diesel kotor.



Jadi, apa itu TDI? Untuk pengetahuan anda, tiga huruf tersebut mempunyai maksud yang tertentu.

Maksud T

Huruf ‘T’ pada TDI bermaksud Turbocharged. Ini bermakna ia menunjukkan bahawa enjin tersebut dilengkapi dengan turbocharger.

TDI

Komponen ini adalah pemampat yang digerakkan oleh gas ekzos, yang memampatkan udara masuk supaya udara lebih dimasukkan ke dalam ruang pembakaran.

Dengan cara itu, lebih banyak bahan api yang bercampur, akan menghasilkan lebih banyak kuasa dalam jumlah tertentu.

Enjin diesel bukan turbo biasanya sudah menjimatkan. Ia hanya menghasilkan kuasa yang rendah. Penggunaan huruf ‘T’ untuk Turbocharged digunakan secara meluas oleh pengeluar kereta.

Tetapi masih terdapat beberapa pengilang yang tidak menggunakan huruf ini walaupun mereka menggunakan turbocharged, seperti Mercedes-Benz CDI atau Citroen HDi.

Maksud DI

Tidak seperti huruf ‘T’ yang membawa maksud tersendiri, maksud dari huruf ‘D’ dan ‘I’ adalah satu perkataan. DI bermaksud Direct Injection. Teknologi ini adalah cara yang paling berkesan untuk memasukkan bahan api ke dalam silinder kereta.

TDI

Direct Injection menggunakan penyuntik yang lebih canggih dan dikendalikan secara elektronik supaya jumlah masa bahan api dan suntikan dapat dikendalikan dengan tepat.

Di samping itu, suntikan boleh dilakukan pada tekanan yang lebih tinggi. Dengan tahap kawalan yang tinggi, bahan bakar dapat disuntik bergantung kepada keadaan memandu untuk meningkatkan kecekapan dan kuasa.

Sementara itu dalam sistem yang lebih tradisional, kedua-dua enjin diesel dan petrol menggunakan suntikan tidak langsung. Sistem ini menyuntik bahan api di luar silinder sesuatu kenderaan.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here