MODENAS KRISS 110 – Selesa, Jimat dan Murah Giler

8987

Rasa seperti ingin memiliki sebuah. Motosikal baru tetapi harga seperti motosikal terpakai. Betul ker?

Itulah MODENAS Kriss 110 baru.Lebih di kenali sebagai Motosikal Rakyaat.



Menyingkap sejarah, Kriss 110 diawalnya merupakan hasil kerjasama MODENAS dengan Kawasaki. Nama Kriss sebenarnya diguna pakai sempena senjata tradisional Melayu iaitu “Keris”.

Jenama Kriss sudah 24 tahun bertapak di pasaran negara kita.. Kriss 110 mula di lancarkan pada mei 1996. Tidak salah kalau motosikal Kriss di kategorikan lejen Kapcai.

Terkini Kriss 110 diiktiraf  sebagai Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) yang dijanjikan penjimatan bahan api(minyak).

Mungkin pembaca keliru serta tertanya-tanya adakah tepat kenyataan ini. Isu bahanapi(minyak) sering menjadi topik perbualan sebelum memiliki motosikal.

Ujian yang kami lakukan membuktikan teknoloji Kriss 110 2019 sebuah motosikal yang menjimatkan poket Anda.Setangki penuh mampu menampung 4.2 lter bahanapi.

Percaya atau tidak dengan minyak sebanyak 4.2 liter dan ditambah kelajuan maksima 80km/j, kami berjaya meredahi sejauh 135km tanpa perlu menambah minyak.

Apakah enjin MODENAS Kris 110 kurang berprestasi?

Jawapannya cukup mudah.Segalanya terletak di tangan penunggang. Ada dikalangan rakan media pernah memecut sehingga 120km/j.

 

Ujian Pecutan bagi kami bukanlah idea yang terbaik untuk motosikal rakyaat.

Kami hanya fokuskan kepada beberapa aspek iaitu keselesaan, gaya menunggang,sistem keselamatan dan pengunaan bahanapi semasa menguji Kriss 110.

Di bekalkan dengan enjin silinder tunggal empat lejang sejukan udara dan mampu menjana 4.7 hp dan daya kilas 8.2 Nm.

 

Mutakhir ini banyak kapcai di pasaran hanya terdapat satu cara untuk menghidupkan enjin iaitu eletronik dengan menekan suis.

Kriss 110 sebagai sebuah motosikal rakyaat memudahkan pengguna. Terdapat dua cara untuk menghidupkan enjin, menekan suis atau menggunakan kaki.

Mungkin ada yang berkata zaman sekarang tidak sesuai lagi bagi kapcai menggunakan empat gear kelajuan.

Namun MODENAS Kriss 110 masih mengekalkan tradisi lama dengan empat gear kelajuan.

Jelas pada kami dengan empat gear kelajuan, sasaran motosikal ini bukanlah pada golongan yang berminat dengan pecutan.

Veteran, pelajar IPTA  serta wanita yang berulang alik ke tempat kerja dan yang setiap hari menghantar anak ke sekolah itu merupakan golongan sasaran.

Keselesaan. Tidak dinafikan menunggang Kriss 110 terasa keselesaannya. Sepanjang ujian dapat rasakan kusyen untuk penunggang seolah siap di paras dan yang penting ianya lembut.

Kusyen tersebut mempengaruhi gaya tunggangan. Badan tidak sentiasa tegap mahupun cepat letih. Malah ianya mengurangkan stress sewaktu menunggang.

Ini lah ciri-ciri tempat duduk ergonomik. Isu tersebut perlu di perhitungkan sebelum membeli motosikal.

Kepada mereka yang malas mengalas beg bagi mengisi barang-barang,Terdapat ruang penyimpanan barang terletak bawah kusyen lumayan besarnya 6.6liter.

Kata tadi murah giler, berapa harganya?

Soalan cepumas. Anda kena percaya walaupun seperti mustahil bunyinya. Harga yang ditawarkan RM 3,377 (Tanpa cukai jalan/insuran  dan yuran pendaftaran).

Warna yang di tawarkan ada tiga iaitu Biru,Kuning dan Hitam.

Jaminan selama dua tahun atau jarak perbatuan 20,000km yang mana terdahulu.

1 KOMEN

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here