Covid-19: Arab Saudi tangguh penerbangan antarabangsa, tutup pelabuhan darat dan laut

1195

Menurut Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi semalam, mereka kini menangguhkan semua operasi penerbangan antarabangsa selama seminggu, selepas penemuan satu rangkaian pandemik Covid-19.

penerbangan arab saudi

Selain itu, larangan ini juga dikenakan kepada penumpang yang masuk ke negara itu melalui pelabuhan darat dan laut.



Prosedur ini difahamkan akan dikaji berdasarkan perkembangan yang berkaitan dengan pandemik dan apa yang diterima dari Kementerian Kesihatan Arab Saudi.

Sejumlah negara Eropah telah mengenakan sekatan perjalanan baharu dan menghentikan penerbangan dari dan ke Britain di tengah ketakutan terhadap rangkaian baharu virus ini.

Penerbangan asing yang kini berada di Wilayah Arab Saudi akan dikecualikan dan akan dibenarkan keluar.

Larangan itu juga tidak termasuk pergerakan barang, komoditi dan rantai bekalan dari negara-negara di mana virus bermutasi belum muncul, seperti yang ditentukan oleh Kementerian Kesihatan dalam koordinasi dengan Kementerian Pengangkutan.

Sementara itu, setiap orang yang pulang dari salah satu negara Eropah atau mana-mana negara di mana wabak itu muncul seperti yang ditentukan oleh Kementerian Kesihatan pada 8 Disember harus dikuarantin di rumah untuk tempoh waktu selama dua minggu mulai dari tarikh mereka tiba di Arab Saudi.

Mereka juga perlu menjalani pemeriksaan saringan Covid-19 dalam tempoh pengasingan dengan pemeriksaan berulang setiap lima hari.

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here