Colombia temui kapal karam 300 tahun lalu, harta karun bilion dolar jadi pertikaian tiga negara

1265

Kapal galeon San Jose dimiliki oleh raja Sepanyol ketika ditenggelamkan oleh tentera laut British berhampiran Cartagena pada tahun 1708. Hanya 600 kru saat itu yang selamat dan kembali pulang ke kerajaan Raja Philip V.

Baru-baru ini tentera Colombia berkongsi imej bangkai kapal San Jose yang membawa harta bernilai bilion dolar yang bersemadi di dasar laut selama 300 tahun.



Sebanyak empat misi pemerhatian digerakkan menggunakan kenderaan operasi jarak jauh untuk mencari bangkai kapal tersebut pada kedalaman 950 meter di pulau Caribbean Colombia, kata tentera menerusi kenyataan rasmi yang dikeluarkan.

Tiga misi yang dijalankan oleh tentera laut di bawah pemantauan Kementerian Budaya mendapati kapal tersebut tidak pernah disentuh oleh manusia.

Senjata meriam ditutupi lumpur yang mana turut kelihatan barangan pinggan mangkuk porselin, tembikar, botol kaca dan juga kepingan emas. Sebahagian daripada anak panah dilitupi alga dan kerang, serta sisa rangka badan kapal.

Pihak berkuasa turut menyatakan menemui dua buah lagi bangkai kapal ketika misi berkenaan iaitu sebuah kapal era kolonial dan dari zaman pasca kolonial.

“Terima kasih kepada peralatan teknologi dan kerja tentera laut Colombia, kami berjaya merakam imej dengan tahap ketepatan yang tidak pernah dilihat sebelum ini,” kata Presiden Ivan Duque.

Beliau berkata bangkai kapal itu “disimpan utuh dan dilindungi dengan tujuan untuk mendapatkan semula masa depan.”

REBUTAN HARTA KARUN

Namun, apabila itu berlaku Colombia akan menghadapi cabaran daripada Sepanyol dan kumpulan pribumi di Bolivia untuk menentukan siapa yang berhak mendapatkan harta karun itu. 

Kapal San Jose dimiliki oleh mahkota Sepanyol ketika ditenggelamkan oleh tentera laut British berhampiran Cartagena. Ketika itu, ia sedang pulang dari New World ke mahkamah Raja Philip V dari Sepanyol.

Kapal tersebut sarat dengan khazanah yang dianggarkan bernilai berbilion AS17 bilion (RM74 bilion) pada kadar semasa. Sebelum penemuannya pada 2015, kapal tersebut dicari oleh pemburu harta karun. Pakar percaya ia mengandungi sekurangnya 200 tan emas, perak dan zamrud.

Colombia menganggap bangkai kapal yang ditemui di perairan wilayahnya sebagai sebahagian daripada warisan budaya negara itu, bermakna harta tersebut tidak boleh dijual.

Sepanyol menegaskan bahawa kurniaan itu adalah milik mereka kerana berada dalam kapal Sepanyol, manakala negara Qhara Qhara Bolivia berkata mereka harus mendapatkan khazanah itu kerana Sepanyol memaksa penduduk masyarakat melombong logam berharga itu.

Apabila bangkai kapal itu ditemui, Presiden Colombia, Juan Manuel Santos, menjelaskannya sebagai “harta paling berharga yang pernah ditemui dalam sejarah dunia.”

Beliau mencadangkan untuk membiayai misi pemulihan dengan hasil jualan sebahagian daripada penemuan itu, tetapi Duque menghentikannya untuk memastikan keseluruhan bangkai kapal akan kekal di Colombia.

Pihak berkuasa Colombia mengumumkan hasrat untuk mewujudkan sebuah muzium bangkai kapal yang akan menjadi sumber kebanggaan bagi Colombia, Caribbean dan dunia.

Pihak berkuasa mengenalpasti 13 lagi tapak di luar pantai Cartagena yang ingin diterokai untuk mencari bangkai kapal yang lain.

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here