Musim Kelima Vios Challenge berakhir 3.1 juta tontonan dalam talian

383

Musim kelima Vios Challenge berakhir dengan rekod baharu selepas mencatatkan 3.1 juta tontonan dalam talian yang diadakan di Litar Antarabangsa Sepang baru-baru ini.

Presiden UMW Toyota Motor, Ravindran K berkata, pihaknya menempuh perjalanan yang jauh selama lima musim bagi acara Toyota GAZOO Racing Festival dan siri perlumbaan Vios Challenge sejak dimulakan pada tahun 2017.



Menurutnya, pada ketika itu, pihaknya mahu mengubah pemikiran di mana kereta Toyota bukan sahaja ditujukan kepada kelompok matang, malah mampu menarik perhatian golongan muda.

“Vios Challenge menawarkan satu platform yang terbaik untuk menilai dan membangunkan kereta-kereta masa depan kami. 

“Kami mahu para jurutera muda kami mampu untuk menyumbang kepada penyelidikan dan pembangunan model baharu, selain mahu pelanggan menikmati kereta yang selamat, seronok dan berkuasa untuk dipandu,” katanya.

Pusingan akhir Vios Challenge musim ini adalah hanya eksklusif dibuka kepada 2,000 orang pengunjung sepanjang hujung minggu lalu.

Pada acara itu, pelbagai aktiviti menarik diaturkan membabitkan cabutan bertuah, sesi autograf bersama selebriti, pameran barangan Toyota dan GAZOO Racing, serta konsert oleh selebriti TGR, K-Clique, Khai Bahar, Ella dan juga Dolla.

Musim kelima kali ini juga menobatkan empat juara baharu dalam empat kelas perlumbaan membabitkan Super Sporting Class, Sporting Class, Rookie Class dan Promotional Class.

Dalam Kelas Super Sporting, Mitchell Cheah dari Prima Pearl TD Racing tetap tenang untuk menamatkan perlumbaan 7.3 saat di hadapan Freddie Ang dari Telagamas Toyota dalam perlumbaan 20 pusingan yang sangat sengit. Menamatkan tempat ketiga dalam perlumbaan sepanjang malam ialah Eddie Lew dari Laser Motor Racing.

Bagaimanapun, keputusan itu membuat sedikit perbezaan tentang siapa yang akan dinobatkan sebagai juara Super Sporting keseluruhan dalam Musim 5 iaitu Hayden Haikal dari Sukan Axle.

Dalam Sporting Class, Naquib Azlan melakar kemenangan dominan Perlumbaan 2 – kemenangan kedua berturut-turut pada hujung minggu untuk merangkul kejuaraan keseluruhan dengan pendahuluan yang tidak dapat dinafikan dalam kedudukan mata. 

Menduduki tempat kedua dalam perlumbaan sengit itu ialah Mirza Syahmi Mahzan dari Carroof Motorsport yang melepasi garisan penamat hanya 0.4 saat di belakang, diikuti oleh Tom Goh dari S&D Tama Motorsports di tempat ketiga.

Kelas Rookie pula dimenangi Muizzuddin Musyafa, dengan Sharique Zulqarnain dan Nabil Azlan menduduki tempat tiga dalam perlumbaan itu. Biarpun mendapat tempat ketiga, ia sudah cukup untuk menobatkan Nabil sebagai juara keseluruhan Kelas Rookie.

Kelas Promosi menyaksikan penyanyi Khai Bahar berlumba untuk memenangi perlumbaan pertamanya musim ini, diikuti Ahirine Ahirudin dengan penyampai Nabil Ahmad di kedudukan ketiga.

Kedudukan ketiga itu bagaimanapun, sudah cukup untuk merangkul gelaran Kelas Promosi keseluruhan Nabil dengan kelebihan enam mata berbanding pelakon Zizan Razak yang sekali lagi menduduki tempat kedua pada musim kedua berturut-turut.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here