Yamaha hasil YZF-R25 prototaip boleh berdiri tegak tanpa bantuan penuggang!

550

Yamaha memperkenalkan motosikal prototaip dengan teknologi pengimbangan untuk membantu mengurangkan bilangan kemalangan jentera dua roda berkenaan.

Sistem Bantuan Penstabilan Motosikal Lanjutan (AMSAS) itu boleh digunakan pada reka bentuk motosikal sedia ada tanpa pengubahsuaian pada rangka atau komponen utama.

Jurutera Yamaha meletakkan AMSAS pada YZF-R25, yang dikuasakan enjin kembar sebaris DOHC 250cc dengan reka bentuk silinder offset. Di mana ia berbeza daripada model pengeluaran apabila Unit Pengukuran Inersia (IMU) 6 paksinya berfungsi bersama dengan penggerak pemacu dan hendal.



 

Ketua Projek, Akitoshi Suzuki berkata, apabila memulakan atau berhenti, penggerak pemacu dipasang pada bantuan roda hadapan dengan kestabilan, dan dari situ sehingga kira-kira 4.8km/j, penggerak hendal yang dipasang pada bar hendal mengambil alih.

“Akibatnya, motosikal boleh bergerak pada kelajuan berjalan tanpa terjatuh, tanpa mengira tahap kemahiran penunggang,” katanya.

Motor pada roda hadapan membolehkan basikal kekal tegak walaupun dalam keadaan terhenti.

Teknologi itu dibangunkan daripada konsep Yamaha sebelum ini seperti Motobot 2015 dan MOTOROiD 2017. Yang pertama ialah robot penunggang motosikal autonomi dan yang kedua adalah motosikal prototaip yang dilengkapi dengan teknologi AI dan pengimbangan diri.

Menurut Suzuki, AMSAS masih hanya separuh perjalanan dan langkah seterusnya ialah mengecilkan komponen sebelum pengeluaran. 

Yamaha juga mempunyai rancangan untuk membangunkan AMSAS bukan sahaja untuk motosikal, tetapi juga jenis kenderaan lain, seperti basikal.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here