BYD labur USD 1 bilion buka kilang di Indonesia, bakal beroperasi 2026

274

Pengeluar kenderaan elektrik (EV), BYD bakal membangunkan kilang di Subang, Jawa Barat, Indonesia dengan nilai pelaburan USD 1 bilion.

Kemudahan pemasangan jenama asal China itu akan dibangunkan di Fasa 2 Subang Smartpolitan. Pembangunan di kawasan berkeluasan 108 hektar itu melibatkan pelan ekosistem EV yang komprehensif. 



Pelaburan itu bukan hanya membuka peluang ribuan pekerjaan bahkan meningkatkan pemindahan teknologi dan kepakaran pembuatan EV.

BYD menandatangani perjanjian persefahaman (mOu) dengan PT Suryacipta Swadaya, yang merupakan pihak pemaju Kawasan Industri Subang Smartpolitan.

Pengeluar EV terbesar China itu merancang pembangunan secara berperingkat dan bakal memulakan operasi pada Januari 2026.

VINFAST TURUT LABUR BUKA KILANG 

Sementara itu, Februari lalu media Indonesia melaporkan pengeluar EV Vietnam akan memulakan pembangunan kilangnya di negara tersebut tahun ini dengan nilai pelaburan USD 1.2 bilion.

Menurut Tempo.Co, VinFast  sedang mencari tanah seluas 240 hektar dengan kapasiti pengeluaran 50,000 unit setahun dan peluang pekerjaan sehingga 3,000 orang.

VinFast di Indonesia akan memulakan operasi 2026 yang mana pembangunan bermula tahun ini dengan nilai pelaburan awal sebesar USD200 juta.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here