Tesla Roadster ialah kereta elektrik dengan prestasi mengalahkan Bugatti Veyron

268

Tidak banyak yang kita dengari mengenai Tesla Roadster generasi kedua selepas syarikat itu mempertontonkannya lebih 18 bulan lepas, namun Elon Musk membuat kenyataan menarik di Twitter bulan lepas.

CEO Tesla itu ditanya jika autonomi Tesla masih mampu memberikan kereta itu jarak 620 batu, lalu dia membalas, “jarak akan lebih 1,000km”. Itu adalah lebih dari 621 batu, kerana 620 batu ialah 998km, iaitu jarak yang dicadangkan pada awalnya.

Dan sudah tentu, jarak itu hanya dapat dicapai dalam situasi ideal tanpa pemandu menekan pedal minyak membuta-tuli.

Jarak itu sangat menakjubkan, lebih-lebih lagi apabila Roadster itu sendiri mempunyai prestasi standing hypercar. 0-60 batu/jam (0-96km/j) hanya dalam 1.9 saat (!) dan 0-100 batu/jam (0-162km/j) dalam 4.2 saat.

Ia juga akan menyempurnakan quarter mile (400m) dalam 8.8 saat sahaja, dengan kelajuan maksima melebihi 402km/j.

Pemandu ujian Tesla juga berkata kereta itu boleh menjadi lebih pantas lagi, lalu membawa Roadster ini setaraf dengan nama besar seperti Bugatti dan Koenigsegg.

Walaubagaimanapun Roadster ini (pastinya) tidak akan murah. Model asas akan dijual pada $200,000 (RM827,300). Memikirkan ia memberi prestasi hypercar, angka ini tidaklah begitu mahal.

Tesla Roadster adalah kereta sukan kenderaan bateri (BEV), berdasarkan casis Lotus Elise, yang dihasilkan oleh firma kereta elektrik Tesla Motors (sekarang Tesla, Inc.) di California dari tahun 2008 hingga 2012. Roadster adalah yang pertama pengeluaran siri lebuh raya sah. Semua kereta elektrik untuk menggunakan sel bateri lithium-ion dan pengeluaran kereta semua-elektrik pertama untuk bergerak lebih dari 320 kilometer (200 batu) setiap pertuduhan. Ia juga merupakan kereta pengeluaran pertama yang dilancarkan ke orbit. Yang dibawa oleh roket Falcon Heavy dalam penerbangan ujian pada 6 Februari 2018.

Komen anda mungkin membantu