Elak jadi mangsa buli jalan raya – Wanita

1805

Sejak kebelakangan ini terdapat macam-macam kes kekerasan, mangsa buli yang melibatkan pengguna jalan raya. Paparan mengenai nasib pemandu wanita memandu sendirian yang menjadi mangsa pembuli jalan raya, penjenayah dan sebagainya bukan satu rahsia lagi. 

Bacalah surat khabar ataupun dalam media sosial, berlambak cerita sedih dan menakutkan yang dikongsikan. Bagi min, paling signifikan bagi seorang pemandu, kaum Hawa perlu kekal tenang ketika memandu. Kita kena faham sikap pemandu di Malaysia yang tipikal dan mementingkan diri sendiri.mangsa buli

Justeru itu Min akan berkongsi dengan pengguna langkah-langkah yang perlu dilakukan ketika memandu secara sendirian bertujuan mengelakkan diri daripda terjadi perkara yang tidak diingini.



Tips

  1. Sentiasa pastikan kereta berada dalam keadaan baik dan memuaskan untuk mengelakkan sebarang kerosakan ketika memandu. Hal ini bertujuan untuk mengelakkan anda daripada terpaksa memberhentikan kenderaan jika kenderaan break down dan keluar dari kereta untuk memeriksa kerosakan.
  2. Bawalah telefon mudah alih bersama untuk meminta bantuan jika berlaku sebarang perkara yang tidak diingini.
  3. Pastikan pintu dan tingkap kereta sentiasa berkunci dan tertutup rapat.
  4. Jangan biarkan beg tangan atau beg kerja berselerak dalam kereta. Letakkan tempat yang tersorok seperti dibawah tempat duduk atau didalam bonet belakang.
  5. Jangan sesekali berhenti untuk bertanya jalan dari orang yang tak dikenali. Jika anda ingin bertanya sesuatu alamat atau tempat, tanyalah pada individu dan tempat yang selamat seperti stesen petrol atau dikaunter tol.
  6. Jika merasakan diri sedang diekori, kekal tenang dan segera pandu kereta ke balai polis yang berhampiran. Jika perlu dapatkan bantuan dan segera membuat laporan polis.
  7. Jangan sesekali mengambil risiko dengan memberi tumpang individu yang tidak dikenali walaupon individu itu ialah seorang wanita. Penjenayah banyak modus operasi dan taktik licik untuk melakukan jenayah. Jangan sesekali terlalu bersangka baik pada orang yang tidak dikenali.
  8. Jangan keluar dari kereta jika anda dilanggar secara sengaja oleh pemandu lain. Teknik itu kini sangat popular digunakan oleh penjenayah dengan sengaja melakukan pelanggaran untuk merompak mangsa yang dilanggar.
  9. Jika berada dalam kesusahan atau atau orang yang mencurigakan menghampiri kereta anda, bunyikan hon atau menyalakan lampu depan kereta untuk menarik perhatian orang sekeliling.
  10. Jika anda diugut oleh perompak, jangan sesekali mengambil risiko untuk melawan dan serahkan kunci kereta dan wang anda tanpa banyak soal. Namun catat seberapa banyak butiran yang mampu seperti nombor pendaftaran, warna dan jenis kenderaan yang digunakan penjenayah. Kemudian dapatkan bantuan dengan segera dan membuat laporan di balai polis berhampiran.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here