Tiga sebab utama ‘power window’ sering rosak

16959

Kewujudan power window (tingkap berkuasa) di pintu kereta, memudahkan pengguna untuk menaikkan/menurunkan tingkap kereta. Tetapi selalunya, tingkap mempunyai masalah akan tersekat.

Itu disebabkan oleh power window yang bermasalah. Selain kesesakan lalu lintas, satu lagi penyakitnya adalah kaca menjadi terseret. Masalah ini disebabkan oleh tiga perkara. Ketiga-tiga penyebab power window itu rosak ialah:

Fius



Cuba semak fius. Tetapi jika ia telah diganti, tetapi masih ada masalah atau pecah semula, ia bermakna perlu memeriksa bahagian lain. Kemungkinan mungkin.

Fungsi fius itu sendiri adalah untuk memotong arus elektrik untuk meminimumkan litar pintas. jika fius rosak ia boleh menyebabkan keseluruhan tetingkap kuasa tidak berfungsi.

Elektrik dan Suis

Jika fius telah diganti, tetapi tidak ada tanda power window yang berfungsi, cuba semak sistem elektrik di tetingkap kuasa. Semak voltan pada suis tingkap kuasa, jika voltan tidak normal tetapi voltan bateri adalah baik, kemungkinan adalah suis tingkap kuasa mesti diganti.

Kerosakan suis mungkin berlaku disebabkan oleh litar pintas yang memberi kesan kepada pembakaran suis.

Motor atau Pengatur

Sekiranya elektrik dan suis adalah perkara biasa, masalah seterusnya yang berlaku mungkin berada di pengatur tetingkap motor atau kuasa. Komponen ini mungkin lemah atau dipakai pada gigi. Tingkap kuasa motor yang lemah mesti diganti.

Pengatur tingkap kuasa berfungsi sebagai pemacu kaca yang menghubungkan power window kuasa ke kaca. Jika pengatur mempunyai masalah, kaca itu tidak akan dapat turun atau naik. Pengawal selia yang haus pada gigi atau penyambung pemegang kaca terlepas, akibatnya kaca tidak boleh naik dan turun.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here