Berapa lamakah tempoh usia komponen MotoGP diganti?

1960

Penggantian dan penyelenggaraan komponen mesti dilakukan oleh semua pemilik motosikal, termasuk pasukan MotoGP. Sudah tentu terdapat tempoh usia komponen MotoGP yang mempengaruhi prestasi sesebuah jentera itu.

Walau bagaimanapun, dalam MotoGP dan acara perlumbaan lain, mekanik profesional dan kepakaran tinggi diperlukan. Kerana, terdapat lebih daripada 2,000 komponen yang mesti dilakukan.



Sebenarnya, setiap komponen tidak akan habis dalam satu siri perlumbaan MotoGP. Walau bagaimanapun, penggantian perlu dilakukan untuk memaksimumkan prestasi motor.

Dalam 1 siri, motosikal setiap pasukan MotoGP boleh meliputi kira-kira 110 km. Setiap pengilang mempunyai 7 catuan enjin dan biasanya diganti selepas mengambil 1,400 – 3,600 km, bergantung kepada keadaan dan keputusan pasukan.

Butiran servis

Sementara itu, minyak dan penyejuk digantikan selepas 110 km, sekitar 3 siri. Walaupun rantaian itu akan diperbaharui apabila ia mencapai 500 km.

Pada sesetengah komponen bergerak, seperti pencengkam brek, pelapik brek, dan cakera brek masih optimum digunakan sehingga 1,000 km. Roda aloi dan komponen elektrik diganti selepas 2,000 km.

Pada bahagian seperti hendal, tempat duduk, dan casis boleh bertahan dengan lebih lama. Kesemuanya boleh sampai 1 musim penuh, 4,000 – 4,500 km. Tayar khas hanya dibuat untuk satu siri atau satu perlumbaan.

Walaupun terdapat tempoh usia komponen MotoGP, dalam kes-kes khas, komponen-komponen ini boleh diganti dengan lebih awal, salah satunya adalah kemalangan. Bukan itu sahaja, untuk memaksimumkan prestasi, pservis dilakukan secara terperinci setiap bahagian.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here