MotoGP San Marino 2019: Sejarah kedudukan pelumba di Misano

1488

MotoGP San Marino di Litar Misano tentunya mempunyai sejarah kedudukan para pemandu MotoGP yang bermula dari kedudukan pertama hingga yang terakhir.

Siri San Marino 2019 MotoGP telah bermula pada 14 September 2019. Dalam sesi latihan percuma pertama (FP1), Fabio Quartararo berjaya menjadi pendahulu.



Pelumba Yamaha Petronas itu mencatatkan pusingan terpantas 1 minit 33,153 saat. Dijangka bahawa MotoGP San Marino 2019 hujung minggu ini akan menghasilkan perlumbaan yang sengit dan menarik di kalangan pelumba.

Walau bagaimanapun, litar Misano mempunyai sejarah tersendiri. Memetik dari laman web rasmi MotoGP, sejak tahun 2011, pelumba yang bermula dari kedudukan pertama atau pole-sitter tidak pernah memenangi perlumbaan.

2011

Pada tahun 2011, Casey Stoner, yang pada masa itu masih bersama Repsol Honda, memulakan perlumbaan di petak hadapan. Pelumba Australia ini berada di hadapan Jorge Lorenzo dan Dani Pedrosa.

Walau bagaimanapun, 2 pelumba dari Sepanyol berjaya memberi saingan sehingga ke akhir perlumbaan. Keputusan akhir memihak kepada Lorenzo yang berada di tempat pertama, berbeza 12 saat dengan Stoner yang menduduki tempat ketiga.

2012

Selepas pertempuran sengit dalam sesi kelayakan, Dani Pedrosa memenangi kedudukan pertama di Misano. Pada masa itu, dia adalah 0,018 saat lebih pantas berbanding Jorge Lorenzo.

Malangnya, Pedrosa terpaksa menamatkan perlumbaan lebih awal kerana motornya menghadapi masalah. Apabila cuba mengejar, pelumba mengalami kemalangan bersama Hector Barbera. Keputusan akhir perlumbaan, Lorenzo menjuarai perlumbaan di Misano.

2013

Marc Marquez yang masih menjadi pendatang baru berjaya mencuri perhatian. Dia memenangi kedudukan keenam pada sesi pemanas badan musim ini di MotoGP San Marino.

Semasa perlumbaan, keadaan berbeza. Jorge Lorenzo memberi saingan dan mendahului perlumbaan. Marquez menduduki tempat kedua dengan jarak lebih daripada 3 saat.

2014

Berharap untuk mengulang kejayaannya pada 2013, Jorge Lorenzo mendominasi perlumbaan semasa sesi kelayakan. Dia juga berjaya menjadi pelumba yang bermula dalam petak utama.

Tetapi Jorge Lorenzo gagal menambah 25 mata daripada MotoGP Misano 2014. Dia tewas kepada rakan sepasukan Yamaha, Valentino Rossi.

2015

Setahun kemudian, sekali lagi Jorge Lorenzo berjaya memulakan perlumbaan pada petak pertama. Ia hanya ada drama flag-to-flag semasa perlumbaan.

Mengalami kemalangan, Lorenzo jatuh dan terpaksa membiarkan kedudukan pertama dihuni oleh Marc Marquez. Pada masa itu, dua pemandu lain yang mendaki podium ialah Bradley Smith dan Scott Redding.

2016

Jorge Lorenzo menyenaraikan hatrik sebagai pendahulu petak pertama semasa ujian pemanasan badan di Misano. Sekali lagi, pemain Sepanyol itu gagal muncul sebagai juara.

Lorenzo gagal mengekalkan kedudukannya dan hanya menamatkan perlumbaan pada tempat ke 3. Sementara itu, 25 mata diperoleh oleh Dani Pedrosa.

2017

Kutukan litar Misano berterusan. Kali ini, mangsanya adalah Maverick Vinales yang kalah kepada Marc Marquez pada pusingan terakhir.

Selepas beberapa pusingan, Marc Marquez mengatasi Danilo Pettruci di tempat kedua, sebelum akhirnya memenangi 25 mata daripada Vinales.

2018

Seolah-olah dia tidak peduli dengan kutukan Misano, Jorge Lorenzo memenangi semula kedudukan pertama pada sesi ujian pemanas badan. Buat kali keempat, pemain Sepanyol itu mendapat nasib buruk. Malah, pada tahun lepas kekalahan itu lebih menyakitkan.

Memimpin sejak permulaan perlumbaan, Lorenzo tidak dapat melangkah dalam 2 pusingan terakhir. Kedudukan teratas akhirnya dimenangi oleh rakan sepasukannya di Ducati, Andrea Dovizioso.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here