Kronologi Marc Marquez vs Valentino Rossi pada Q2 MotoGP San Marino 2019

1634

Penunggang Repsol Honda, Marc Marquez mendedahkan perspektifnya mengenai kronologi kelayakan pusingan 2 (Q2) MotoGP Misano, San Marino, yang dia alami dengan penunggang Yamaha Monster Energy, Valentino Rossi pada hari Sabtu (09/14/2019). Beliau berkata demikian dalam media selepas dia menamatkan perlumbaan pada tempat kelima dalam sesi tersebut.

Marquez dan Rossi dilihat bergerak hampir serentak menjelang akhir sesi, di mana Marquez tidak terlalu jauh di belakang The Doctor. Beberapa saat kemudian, kedua-dua itu kelihatan menyelinap antara satu sama lain, dan di Band 14 mereka berdua hampir bersentuhan.



Insiden ini membuat Marquez dan Rossi gagal merekodkan masa terbaik mereka, sehingga selepas sesi berakhir. Mereka juga dipanggil oleh FIM Stewards Panel untuk menjelaskan kejadian itu mengikut pandangan masing-masing. Sebelum dipanggil, Marquez juga memberi penjelasan kepada kru media. 

“Pada mulanya, saya tidak faham apa yang sedang berlaku, kerana aksi dalam pusingan kelayakan agak pelik, saya tidak tahu apakah matlamat Vale itu, tetapi saya akan menerangkan dengan jelas sejak dari awal kerana orang akan berkata, ‘Marc adalah Vale’ tetapi kenyataannya tidak begitu. ‘ Marquez berkata seperti yang dilaporkan oleh Bola.net .

Tiada niat halang Rossi

Marquez berkata dia keluar dari garaj pasukan berseorangan, dan meminta krew media untuk memeriksa sendiri. Apabila dia tiba di trek, dia juga bertemu dengan Rossi, yang memandu dengan kelajuan rendah. Marquez juga memilih untuk berhenti di belakangnya, kerana kedudukannya dalam rekod masa lebih baik daripada Rossi.

Matlamat saya adalah untuk bertahan hingga akhir. Kami memulakan pusingan terakhir dan saya membentuk ruang di antara kami. Kemudian kami keluar dari Band 6 dan dia menyentuh kawasan hijau, jadi lap dibatalkan. Saya melihat dia meluru dengan cepat, tetapi tidak begitu pantas. Jadi saya melihat peluang untuk menyelinap pada garis lurus, kata Marquez.

Marquez sendiri juga terbukti telah menyentuh kawasan hijau, tetapi pelumba Sepanyol mendakwa dia hanya menyedari apabila dia melihat pengimbasan semula di TV. Akibatnya, kerana dia tidak menyedari apabila dia berada di motosikal, dia masih bertekad memecut dengan pantas.

Kami tiba di Band 14 dan saya masuk. “Kemudian saya melihat motosikal hitam dan kuning bergerak dengan pantas dari lorong di dalam kelajuan yang mustahil untuk melepasi sudut itu,” kata juara dunia tujuh kali itu.

Bersyukur terhindar dari kemalangan

Marquez bersyukur dia dan Rossi tidak terbabit dalam kemalangan. Sebaliknya, penunggang berusia 26 tahun itu juga menjelaskan bahawa isyarat membangkitkan tangan kirinya yang dilakukannya kepada Rossi dalam insiden itu bukan untuk meminta maaf.

Saya beruntung dapat mengelak dari kemalangan, ini reaksi yang bagus. Soal reaksi kedua dengan gerak tangan saya, saya ingin tegaskan itu bukan untuk minta maaf, itu untuk bertanya ‘apa yang terjadi di sini?’ kerana saya tidak faham. Tapi yang terpenting adalah saya dapat mengelakkan diri dari kemalangan, katanya.

Marquez akan memulakan perlumbaan MotoGP Misano pada Ahad (09/15/2019) dari kedudukan kelima, manakala Rossi dari kedudukan ketujuh. Pelumba lain Yamaha Monster Energy , Maverick Vinales, akan bermula dari petak pertama.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here