BMW X6 2019: Kereta tergelap didunia

2703

Pada Frankfurt Motor Show di Jerman, BMW melancarkan generasi ketiga model BMW X6 2019. Menariknya kereta ini disertakan cat hitam paling gelap yang pernah wujud pada masa kini.

Jentera ini menggunakan cat Vantablack VBX2 yang dibangunkan oleh Surrey Nanosystem untuk penggunaan ruang. BMW X6 menjadi kereta pertama di dunia untuk mendapatkan teknologi cat ini.



“Kami menolak beberapa permintaan dari pelbagai syarikat kereta sebelum BMW X6 dipilih kerana keunikannya dan menginspirasikan idea kami,” kata Ketua Pegawai Teknologi Surrey Nanosystem Ben Jensen.

Cat Vantablack sendiri adalah warna hitam yang dapat menghilangkan warna lain di permukaannya. Ianya sangat hitam, lampu-lampu di peringkat pameran tidak dapat dilihat sepenuhnya permukaan cat kereta ini.

Vertically Aligned Nano Tube Array, singkatan untuk Vanta, diperbuat daripada struktur nanotube karbon silinder berukuran 14-50 mikrometer dengan diameter 20 nanometer. Untuk perbandingan mudah, saiz struktur karbon ini adalah 5,000 kali lebih halus daripada rambut manusia.

Setiap permukaan 1cm BMW X6 2019 mengandungi berbilion nanotube. Sekiranya disalut pada permukaan kereta, cat ini boleh menyerap 99.965 peratus cahaya. Jadi, selain memberikan refleksi seperti logam, mutiara atau bahkan matt, cat Vantablack ini boleh menghilangkan cahaya yang mencecahnya berdasarkan pandangan mata manusia.

Malah, lengkung reka bentuk luaran kereta ini tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Satu-satunya bahagian yang kelihatan di dalam kereta ini adalah bahagian yang tidak disalut dengan Vantablack, seperti tayar, lampu, gril dan tingkap.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here