Adakah penting pemanasan enjin kereta sebelum digunakan?

5813

Pemanasan kereta menjadi aktiviti penting yang perlu dilakukan sebelum memulakan aktiviti. Tujuan pemanasan enjin kereta untuk mempercepatkan peredaran minyak dalam enjin. Di samping itu, enjin boleh berfungsi dengan suhu optimumnya.

Tetapi adakah pemanasan enjin kereta ini menjadi kebiasaan dan perlu dilakukan? Memandangkan kereta kini lebih maju dalam teknologi, jadi mereka boleh digunakan walaupun enjinnya sejuk.



Dipetik dari halaman suzuki.co.id, aktiviti pemanasan kereta tidak perlu dilakukan setiap hari. Terutama jika anda menjadikannya tabiat.

Malah sebahagian besar enjin kereta pada masa kini dilengkapi dengan teknologi suntikan bahan api, jadi ECU dengan mudah akan menyesuaikan keadaan enjin walaupun berada di tempat dengan suhu di bawah 0 darjah Celsius.

Di samping itu, apabila melakukan pemanasan enjin, tidak perlu dilakukan untuk masa yang lama, hanya 2-3 minit sudah memadai.

Secara umum, minyak enjin yang sejuk menyusut dalam jumlahnya. Hal ini berlaku jika kereta tidak digunakan dalam masa yang lama.

Sementara itu, jika kereta itu digunakan untuk aktiviti harian, ianya tidak perlu terlalu panas. Hal ini kerana ia sebenarnya dapat menyebabkan risiko pelepasan gas ke dalam minyak, sehingga sifat pelincir minyak menjadi rosak. Ini sebenarnya akan meningkatkan risiko penggunaan kereta.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here