Toyota labur RM1.6b di kilang pemasangan trak Texas

1775

Toyota Motor Corp pada Selasa berkata mereka melabur sebanyak RM1.6b dalam pusat pemasangan trak pikapnya di San Antonio, Texas, sebagai sebahagian daripada rancangan pembuat kereta Jepun itu untuk melabur sebanyak RM54.3b dalam operasi Amerika Syarikat dalam tempoh lima tahun menjelang 2021.

Intipati kerjasama 

Syarikat itu berkata pelaburan itu akan digunakan untuk memperkenalkan teknologi pembuatan dan juga untuk membantu pembangunan dan pendidikan tenaga kerja tempatan.



Christopher Reynolds, ketua pegawai pentadbiran Toyota Motor North America, memberitahu bahawa pelaburan itu membolehkan syarikat itu akhirnya meningkatkan kapasiti pusat pemasangan itu tetapi belum ada keputusan dibuat.

Reynolds menambah bahawa syarikat itu “menaikkan harga” jualan trak AS pada masa hadapan, yang meningkat 4 peratus tahun ini.

Kilang trak San Antonio Toyota memasang Tundra saiz penuh dan trak pikap Tacoma bersaiz sederhana dan bersama-sama dengan pembekal di tempatnya menggunakan lebih daripada 7,200 pekerja di kompleks pemasangan.

Selain itu, Aisin AW berkata ia melabur RM1.6b dalam kemudahan masa depan untuk menghasilkan transmisi automatik untuk Toyota dan pembuat kereta lain yang akan menggunakan 900 orang di Cibolo, Texas.

Gabenor Texas Greg Abbott memuji pengumuman pelaburan itu, yang datang sehari selepas Presiden AS Donald Trump mengatakan Washington telah melanda perjanjian perdagangan dengan Tokyo yang dapat dilaksanakan tanpa persetujuan kongres.

Tetapi pengumuman Trump tidak jelas sama ada beliau telah bersetuju untuk tidak mengenakan tarif keselamatan negara yang terancam ke atas kenderaan Jepun dan bahagian-bahagian auto. Mengurangkan tarif “Seksyen 232” sehingga 25 peratus adalah faktor motivasi utama untuk Tokyo dalam berunding dengan Washington mengenai perdagangan.

Sepanjang tahun lalu, skop perbincangan telah mengecil untuk mengecualikan sektor automotif, sumber kebanyakan defisit perdagangan RM280.3b dengan Jepun.

Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe pada bulan Ogos mengumumkan perjanjian secara prinsip mengenai perjanjian yang meliputi pengurangan tarif barang-barang pertanian dan perindustrian, tetapi bukan auto. Abe telah berulang kali memberi penekanan kepada pelaburan AS yang besar dari pengeluar dan pengeluar kereta Jepun kepada Trump.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here