Toyota rancang bangunkan kereta hidrogen

1457

Toyota rancang bangunkan kereta hidrogen dengan rakan Chinanya, Guangzhou Automobile Group (GAC) dan FAW Group, kerana pembuat kereta Jepun itu cuba meningkatkan kehadirannya di pasaran kereta terbesar dunia.

Toyota juga akan melengkapkan GAC dan model kereta kerjasama mereka dengan sel bahan bakar, menurut pemfailan oleh GAC ke bursa Shanghai pada hari Khamis.



Syarikat tersebut tidak mendedahkan butiran kewangan projek Toyota rancang bangunkan kereta hidrogen itu dengan lebih mendalam untuk membangunkan kenderaan tenaga dan teknologi sambungan.

Kereta sel bahan api menggunakan timbunan sel yang elektro-kimia menggabungkan hidrogen dengan oksigen untuk menjana elektrik untuk menggerakkan kenderaan, dengan air menjadi satu-satunya produk sampingan.

Toyota juga akan mengembangkan kerjasama pada kenderaan hibrid dan bertujuan untuk melancarkan lebih banyak kenderaan elektrik dengan “kualiti dan harga rendah” secara berasingan dengan FAW dan GAC.

Sumber mengatakan dimana tahun lepas, Toyota merancang untuk menjual kenderaan elektrik dengan logo GAC kepada pengedar usaha sama mereka, dalam usaha untuk memenuhi kuota kereta strict green di China.

Pelan pembangunan baru yang akan meberi faedah kepada Beijing oleh Toyota, dimana Ketua Eksekutif Akio Toyoda mahu “melancarkan pemecut di China”, dalam usaha untuk “untuk mengimbangi keseimbangan antara China dan Amerika Syarikat”.

Toyota menjual sekitar 1.5 juta kereta di China pada tahun 2018, jauh di bawah saingan globalnya General Motors dan jualan Volkswagen China. Walau bagaimanapun, ia meletakkan sasaran untuk meningkatkan jualan di China kepada dua juta kenderaan setahun.

Toyota pada bulan April berkata ia telah mula membekalkan komponen sel bahan bakar kepada pembuat kenderaan komersil Cina, Beiqi Foton Motor Co Ltd dan Beijing SinoHytec Co Ltd. Pada bulan Julai, ia berkata ia akan membekalkan komponen sel bahan api hidrogen utama kepada pembuat kereta Cina FAW dan Higer Bus.

Toyota juga akan berkongsi sumber dan bakat untuk membangunkan kenderaan “intelligent connected” bersama GAC dan FAW.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here