Continental bakal buang ramai pekerja

1702

Pembuat alat ganti Jerman, Continental berkata, ia akan melancarkan penstrukturan semula secara besar-besaran termasuk pemotongan pekerjaan dan penutupan kilang, yang bertujuan menjimatkan kos beratus juta Euro dalam setiap tahun.

Secara keseluruhan, 20,000 dari 244,000 pekerjaan di seluruh dunia akan terjejas oleh perubahan bermula sekarang hingga 2029, walaupun tidak semuanya akan ditutup.



Sebaliknya, beberapa sektor pekerjaan akan dialihkan tapak atau ditugaskan semula ke aktiviti baharu, kata Continental dalam satu kenyataan.

“Continental menanggapi penurunan pengeluaran automotif global dan peningkatan permintaan pelanggan untuk penyelesaian digital,” kata syarikat berpangkalan di Hanover itu.

Ia bertujuan untuk mengurangkan kos sebanyak 500 juta Euro (RM20.9B) setiap tahun menjelang 2023.

Rim dengan tayar pengilang Continental dipamerkan di pameran ‘Essen Motor Show’ di Essen, Jerman barat. Continental berkata pada 26 Sept, 2019 ia akan melancarkan penstrukturan semula yang besar termasuk pemotongan pekerjaan dan penutupan kilang, yang bertujuan untuk menjimatkan beratus juta euro setiap tahun dalam kos.

Sekitar 4,800 pekerjaan tersedia di tujuh tapak di seluruh dunia pada tahun-tahun akan datang – (tiga di Jerman dan dua di Amerika Syarikat, dan satu di Itali dan Malaysia).Ia juga termasuk 1,800 pekerjaan di kilang syarikat Babenhausen sahaja.

Kilang-kilang di Amerika Syarikat Virginia dan North Carolina yang menggunakan sejumlah 1,400 orang akan ditutup. Tetapi penutupan tersebut tidak bermakna rakyat di sana akan mendapati diri mereka tidak berfungsi.

Continental juga merancang “sejumlah besar” pekerjaan baru di sektor perindustrian baru yang dikaitkan dengan kereta berkuasa bateri, IT dan pemanduan autonomi, yang sebahagiannya akan diisi melalui pasaran pekerjaan dalaman yang akan melatih semula pekerja.

Industri kereta besar Jerman itu dengan 800,000 pekerjaan dan hampir lima peratus output negara  telah menderita ketika peperangan perdagangan yang semakin diperkuat dan ancaman Brexit merupakan salah satu masalah bagi mereka.

Sementara itu transformasi sektor yang jauh, termasuk elektrik dan pemanduan automatik, memerlukan pelaburan yang besar dalam teknologi baru.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here