Tips pemanduan untuk mengatasi masalah sakit belakang

2346

Pernahkah anda mengalami ketidakselesaan pada bahagian belakang selepas memandu? Jika pernah, ia berkemungkinan besar berpunca dari tips pemanduan yang kurang tepat.

kitidakselesaan ketika selepas memandu

Di sini kami kumpulkan enam tips pemanduan untuk mendapatkan kedudukan yang betul ketika memandu bagi mengelakkan kecederaan tulang belakang yang serius.



  • Pastikan kedudukan stereng dan kerusi tidak terlalu jauh. Anda sepatutnya dapat memegang stereng dengan selesa dengan siku dibengkokkan sedikit.

tips pemanduan

 

  • Laraskan tempat duduk supaya tidak terlalu menegak atau menyandar. Baringkan kerusi sekitar 10 darjah ke belakang bagi mendapatkan posisi memandu yang optimum.

tips pemanduan

  • Jarak kaki dan brek juga memainkan peranan penting. Lutut sepatutnya masih boleh dibengkokkan ketika kaki sedang menekan pedal brek secara maksimum.

tips pemanduan

  • Pastikan kedudukan cermin pandang belakang dan sisi dibetulkan terlebih dahulu sebelum anda memulakan perjalanan.

tips pemanduan

  • Jika perjalanan jauh, berehat seketika dalam masa 1 jam di hentian dalam setiap 2 jam pemanduan. Ambil peluang ini untuk meregangkan otot belakang, kaki dan tangan.

tips pemanduan

  • Jangan simpan telefon atau dompet di dalam poket belakang ketika memandu. Ini boleh mengganggu kedudukan tulang belakang sekaligus boleh menyebabkan kecederaan dalam jangka masa panjang.

tips pemanduan

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here