Jaguar perkenalkan Formula E dengan I-Type 4

1778

Jaguar telah melancarkan kereta perlumbaan Formula E generasi keempat, I-Type 4. Kereta itu akan bertanding dalam Kejohanan Formula E 2019/2020 yang bermula pada 22 Disember di Arab Saudi.

Jaguar Formula E dengan I-Type 4

Jaguar, bersama-sama dengan rakan-rakannya di Formula E, Panasonic dan Castrol, telah bersaing dalam siri open-wheel elektrik sejak musim 2016/2017, yang ketiga. Pemandu yang disahkan untuk musim baru adalah dari New Zealand iaitu Mitch Evans dan Britney James Calado.



I-Type 4 diasaskan dari casis Formula E Gen2 yang diperkenalkan untuk musim 2018/2019. Casis adalah perkara biasa untuk semua 10 pasukan, dimana pasukan bebas untuk membuat inovasi pada powertrain.

Berbanding dengan I-Type 3 yang digunakan musim lalu, Jaguar telah membangunkan motor elektrik, penghantaran, penyongsang, dan suspensi belakang. Berat kereta juga telah dikurangkan berbanding dengan persediaan yang sebelumnya, yang akan menghasilkan prestasi keseluruhan yang lebih baik.

Untuk musim terkini, Jaguar akan melihat nama-nama besar Porsche dan Mercedes-Benz EQ memasuki pertandingan, jadi persaingan akan menjadi lebih sukar berbanding sebelum ini. Juara musim lalu ialah Jean-Éric Vergne yang memandu untuk DS Techeetah.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here