Valtteri Bottas muncul juara GP Jepun atasi Sebastian Vettel

1197

Bermula dari petak ketiga adalah kunci kemenangan untuk Valtteri Bottas muncul juara GP Jepun. Ianya merupakan kemenangan pertamanya sejak GP Azerbaijan pada April. Valtteri Bottas berada di hadapan mengatasi Sebastian Vettel dan rakan sepasukan dari Mercedes, Lewis Hamilton.

Dia mendahului Vettel dari awal perlumbaan untuk memimpin pelumba Jerman ke pusingan pertama di Suzuka, sebelum mendahului perlumbaan di depan, menggunakan strategi tertentu untuk menobatkan Valtteri Bottas juara GP Jepun dan membawa pulang kemenangan keenam dalam kerjayanya.



Di belakang, pertempuran epik antara Hamilton dan Vettel untuk tempat kedua pada pusingan akhir perlumbaan menyaksikan Vettel akhirnya mengatasi saingannya, menamatkan perlumbaan hanya 0.4 saat di depan Hamilton.

Pada pusingan pertama menyaksikan yang Max Verstappen mengalami kerosakan dan pelumba dari Belanda itu terkeluar dari saingan Grand Prix pada pusingan 15, pemanduan berhati-hati dari Charles Leclerc pula menyaksikan pelumba itu akhirnya menamatkan perlumbaan pada tempat keenam. 

Sementara itu, Mercedes memenangi kejuaraan pengeluar keenam mereka yang menyamai rekod Ferrari dari tahun 1999-2004. Sudah tentu salah seorang dari Bottas atau Hamilton akan dinobatkan sebagai juara keseluruhan, memastikan kejuaraan berganda enam kejuaraan berturut-turut pasukan itu dan ia merupakan rekod baru.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here