5 kereta Jepun yang tidak laku di pasaran

5934

Pengeluar kereta dari Jepun sudah tidak asing lagi dengan keluaran keretanya yang menarik minat pengguna di seluruh dunia. Namun begitu, ada juga kereta Jepun yang tidak laku di pasaran.

Tetapi malangnya, meskipun direka dengan baik dan teliti, ia tidak akan memastikan sesebuah jentera itu mendapat tempat di pasaran dari segi fizikal dan harga. Terdapat lima kereta Jepun yang tidak laku di pasaran.



1. Nissan Leopard J Ferry

Nissan Leopard telah dijual di pasaran pada tahun 1992 hingga 1996. Nissan Leopard mempunyai beberapa pilihan. Generasi pertama Leopard adalah kereta jenis 2 pintu dan 4 pintu.

Generasi kedua adalah 2 pintu dan generasi ketiga adalah 4 pintu dengan kemudahan J Ferry. Walaupun konsep generasi keempat masih 4 pintu, ia tidak jauh berbeza dengan Nissan Cedric & Gloria.

Daripada semua generasi, J Ferry adalah generasi ketiga dijual di Amerika Syarikat dan bersaing dengan Toyota Aristo. Walaupun Leopard J Ferry mempunyai gaya elegan seperti kereta mewah lain, model ini tidak mendapat tempat dihati pengguna dan diklasifikasikan sebagai kereta Jepun yang tidak laku di pasaran.

2. Honda Concerto

Honda Concerto pertama kali muncul pada tahun 1992 hasil dari pembangunan Honda bersama Rover. Pada masa itu, banyak kereta Honda yang menarik tetapi mempunyai masalah pada keselesaan.

Tetapi kehadiran Concerto seolah-olah menjadi pengubat masalah itu. Dari hasil gabungan dengan pengeluar kereta Jepun dan British, masalah itu telah diselesaikan. Concerto menyediakan keselesaan kabin yang luas dan keselsaan semasa pemanduan.

Tetapi gayanya sangat khas di England, seperti ruangan dalam dengan trim kayu dan kulit. Justeru itu, kereta ini mendapat penilaian kerana fungsinya untuk kereta biasa. Tidak lama kemudian, Concerto hilang dan tidak mempunyai generasi seterusnya.

3. Mazda MPV

MPV pertama Mazda adalah minivan FR yang dieksport dari Amerika Syarikat. Pada masa itu, MPV juga dijual di Jepun apabila permintaannya meluas. Gayanya yang segar, berbeza dengan kereta 1BOX sebelumnya.

Tetapi pada tahun yang sama, Estima pertama dengan gaya futuristik dan mempunyai prestasi yang lebih rendah daripada MPV diperkenalkan. Kabin Estima kelihatan sangat berbeza dari MPV. Jadi kedua-dua jentera ini dinilai, dan didapati harga terlalu tinggi untuk mendapatkan Mazda MPV. Mazda MPV telah dijual selama 9 tahun dari 1990 hingga 1999.

4. Honda CR-X Del Sol

Honda CR-X adalah jentera 2 pintu berdasarkan Civic. Tetapi pada generasi seterusnya, CR-X Del Sol diubah menjadi kereta 2 penumpang dengan bumbung elektrik.

Konsep kereta itu menarik perhatian sebagai masalah alam sekitar pada masa itu. Kemudian pengguna CR-X perlahan-lahan beralih ke jenama lain. Sehingga akhirnya, CR-X Del Sol tidak muncul lagi pasaran.

5. Toyota Progres

Toyota Progres diletakkan sebagai kereta mewah kecil yang menggunakan platform FR. Terdapat dua enjin, 2.5L dan 3L. 

Tetapi pada masa itu, pasaran lebih berminat dengan konsep kereta mewah kecil seperti Concerto. Toyota sempat mengubah sedikit spesifikasinya, tetapi malangnya ia tidak berfungsi untuk mendapat tempat di pasaran.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here