Marc Marquez rampas kedudukan pole dari duo Petronas

276

Juara dunia MotoGP, Marc Marquez rampas kedudukan pole di litar Jepun dan akan mengintai peluang untuk memperoleh gelaran kemenangan kesepuluhnya musim ini.

Marc Marquez rampas kedudukan pertama dengan mencatat masa 1min 45.763saat untuk permulaan pertama di kelas utama di Twin Ring Motegi, di mana dia menang pada 2016 dan tahun lepas.

Dia akan menyertai barisan hadapan yang disertai oleh penunggang Petronas Yamaha SRT, Franco Morbidelli dan Fabio Quartararo, yang mencatat masa 0.132saat dan 0.181saat di belakangnya.

Marquez, yang menduduki tempat ketiga dalam latihan Jumaat lalu, telah berjaya meraih kemenangan keenamnya dalam tujuh tahun selepas kemenangan di Thailand pada dua minggu lalu.

Dia juga menduduki tempat kedua dalam lima daripada enam perlumbaan musim yang lain, hilang podium hanya sekali di Amerika Syarikat selepas terlibat dalam kemalangan ketika memimpin perlumbaan.

Tetapi Quartararo memberi pelumba dari Sepanyol itu saingan yang sengit selepas dua kekalahan tipis kepada juara dunia dalam perlumbaan baru-baru ini, dengan kemenangan Marquez hanya diputuskan pada pusingan penutupan.

Pelumba di Motegi terpaksa menghadapi cuaca yang kurang baik selepas hujan lebat pada sebelah petang, menjadikan litar perlumbaan berkeadaan lembap dan disertakan dengan awan tebal semasa pusingan kelayakan.

Cuaca baik dijangka pada hari perlumbaan yaitu hari Ahad di litar Jepun. Bermula dari barisan kedua adalah Maverick Vinales dari Monster Energy Yamaha, Cal Crutchlow dari LCR Honda dan Jack Miller dari Pramac Racing.

senarai itu diikuti oleh pelumba Ducati, Andrea Dovizioso, yang mengintai tempat kedua dalam kejohanan tahun ini dengan perlumbaan pada Ahad, sementara Valentino Rossi bermula dari baris keempat

Komen anda mungkin membantu