Valentino Rossi mengalami insiden pada MotoGP Jepun

153

Valentino Rossi mengalami insiden pada MotoGP Jepun dan telah kalah kepada rookie, Fabio Quartararo dalam kejohanan dunia selepas jatuh ke tempat kesebelas pada peringkat penutupan.

Pelumba dari Itali itu layak dalam posisi ke 10, kemudian kehilangan empat tempat di pusingan pembukaan. Andrea Iannone dari pasukan Aprilia adalah satu-satunya pelumba lain yang jatuh.

“Saya bermula agak buruk, bukan di barisan hadapan, tetapi selepas itu saya berada dalam keadaan huru-hara dan kehilangan masa,” kata pelumba Monster Yamaha itu. “Kemudian langkah saya tidak cukup baik untuk memulihkan posisi dengan cepat. Saya berjaya pulih beberapa ketika, tetapi saya tidak begitu kuat.

“Pada beberapa pusingan, saya tidak begitu teruk tetapi semua pelumba sangat pantas, jadi sukar untuk saya pulih kembali memberi saingan pada barisan hadapan dan ini kekal hingga ke pusingan akhir. Saya belum melihat data perlumbaan lagi tetapi saya fikir saya membuat kesilapan kecil di pusingan pertama, dan terbabas.

Setelah Rossi mengalami insiden pada MotoGP Jepun, dia dalam usaha untuk mendapatkan kembali prestasi sebenar dengan rakan sepasukan Maverick Vinales dan bintang Petronas Yamaha, Quartararo, Rossi beralih menggunakan swingarm serat karbon baharu dan dua ekzos pada hujung minggu ini.

Pelumba itu juga menjalankan eksperimen tentang teknik membrek, sambil merasakan ia mempunyai prestasi lebih konsisten daripada perlumbaan sebelumnya, etapi masih tidak cukup pantas.

Podium keempat dalam enam perlumbaan terakhir menempatkan Quartararo 18 mata di hadapan Rossi, dengan rakan sepasukan Petronas, Franco Morbidelli (kesepuluh) kini menjadi pelumba Yamaha di belakang Rossi pada peringkat kejuaraan.

Berita baik untuk Rossi adalah bahawa dia berlumba pada salah satu trek kegemarannya, yaitu Phillip Island di Australia, di mana dia akan cuba mengakhiri kemarau podium.

Komen anda mungkin membantu