Lexus LF-30 dipamer dengan dan caj tanpa wayar

1467

Pameran Tokyo Motor Show 2019 sedang berlangsung dan ini bermakna pembuat kereta mempamerkan banyak jentera berkonsep baru. Lexus menghadiri edisi ke-46 acara itu dengan memperkenalkan sebuah EV yang menarik iaitu LF-30. 

LF-30 bersaiz agak besar iaitu 5,090mm panjang, 1,995mm lebar dan 1,600mm tinggi, dengan roda jarak jauh 3,200 mm (126 inci). Beratnya 2,400 kilogram, dan ini disebabkan ia mempunyai empat motor elektrik pada setiap roda.



Setup ini membolehkan kenderaan ini bergerak dengan sistem pemanduan roda hadapan, belakang, atau pemanduan semua roda, bergantung kepada keadaan pemanduan.

Dengan gabungan kuasa 536hp dan 700Nm tork, konsep terbaru dari Lexus ini bergerak dari 0-100km/j dalam hanya 3.8 saat dan kelajuan maksimumnya mencapai 200km/j. Empat motor elektrik menggunakan pek bateri besar 110 kWh yang dipasang pada bahagian bawah untuk memperbaiki pusat graviti dan memberikan pengendalian yang baik.

Dianggarkan untuk tahun 2030, Lexus berkata konsep LF-30 boleh bergerak sehingga 500 kilometer antara caj berdasarkan kitaran WLTP. Apabila bateri habis, ia boleh dicas semula pada 150kW tanpa perlu menggunakan kabel kerana kenderaan itu telah dibangunkan dengan sokongan untuk mengecas tanpa wayar.

Ciri-ciri yang menarik termasuk sistem steer-by-wire dan keupayaan untuk melaraskan kejernihan tingkap sisi, sementara ketiadaan pembahagi bahagian tengah, memudahkan penumpang belakang masuk dan keluar dari kereta.

Ruangan dalam yang futuristik menyediakan kerusi penumpang depan yang direka menyerupai kerusi kelas pertama pada pesawat dan ada paparan besar di bahagian hadapan dimana pengguna dapat mengaksesnya dengan pelbagai fungsi.

Kawasan bumbung berkaca di bahagian atas kerusi belakang mempunya fungsi yang lain yaitu bertindak sebagai tingkap paparan “SkyGate” berteknologi realiti yang menunjukkan jenis maklumat yang berbeza seperti navigasi, video atau langit yang penuh dengan bintang. Di samping itu, konsep ini dilengkapi dengan kenderaan sokongan teknologi “drone Lexus Airporter“.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here