9 kereta kalis peluru termahal di dunia

7108

Pegawai VVIP atau kadangkala memerlukan perlindungan tambahan di dalam kereta. Pengilang kereta juga bersaing untuk membuat kereta kalis peluru dengan ciri-ciri menarik yang banyak yang membuatkan harga kenderaan tersebuat sangat mahal.

Terdapat beberapa kereta kalis peluru yang canggih dan mahal yang boleh dibeli di pasaran. Ayuh kita lihat kelebihannya satu demi satu.

1. Marauder



Marauder yang dibuat oleh Paramount Group mungkin pilihan yang paling popular. Dibuat di Afrika Selatan, kenderaan dengan spesifikasi ketenteraan dapat melindungi penggunanya dari pelbagai serangan dari musuh.

Kereta ini boleh menahan serangan oleh senapang, pelancar roket, dan bom TNT 8 kg.

2. Rezvani

Jentera seperti kereta kebal ini adalah SUV kalis peluru yang dibuat di Amerika Syarikat. Kereta itu direka seperti kenderaan di angkasa. Sistem perlindungan juga cukup hebat, sebagai anti peluru yang telah menjadi standard, kereta ini juga boleh bertahan dengan nadi elektromagnetik (EMP) yang membuat peralatan elektronik jatuh.

Kereta yang direka oleh Samir Sadikhov dikatakan mempunyai struktur dan reka bentuk badan yang kuat. Kereta ini mempunyai 4 pintu dan boleh membawa 5 penumpang.

3. Aston Martin DB11

Jika anda bosan dengan jentera yang berbentuk SUV, mungkin anda boleh memilih kereta yang sangat menarik ini. Reka bentuk kereta itu sama dengan kereta yang digunakan oleh agen rahsia James Bond. Ya memang ini kereta Aston Martin yang telah diubahsuai menjadi kereta kalis peluru oleh syarikat Jerman Trasco.

Aston Martin DB11 diberi teknologi kalis peluru tahap 4. Ini bermakna kereta ini boleh menahan serangan dari senjata, car-jacking. Ciri-ciri yang disertakan pada jentera ini membuatkannya mempunyai berat 150 kg.

4. Mercedes G63 AMG 6×6

Jika anda mahukan sebuah jentera dengan teknologi kalis peluru, anda boleh memilih Mercedes G63 AMG 6×6 yang diubahsuai oleh Texas Armoring. Malah model standard AMG Mercy G63 telah menjadi kereta yang sangat dipercayai, tetapi dengan tambahan USD 1.3 juta, kereta ini disertakan dengan teknologi kalis peluru. Kereta ini dikatakan dapat menahan serangan senapang AK-47.

5. Dartz Prombron

Dartz Prombron dibuat oleh pengilang Rusia. Jentera yang bersadur emas tetapi kereta ini kalis peluru dan roket RPG. Dinamakan Dartz Prombron Gold Aladeen Edition, kereta ini dibuat khusus untuk karakter eksentrik terbaru Sacha Baron Cohen dalam filem ‘The Dictator.’ Dalam filem ini kereta itu menggambarkan keinginan seorang diktator yang mahukan kenderaan yang lasak, tetapi mewah.

Setidak-tidaknya, Dartz mendakwa bahawa kereta yang dikuasakan enjin V8 dengan kuasa 400hp mampu menahan serangan RPG dan peluru sehingga kaliber 50 dengan lapisan emas di beberapa bahagian.

6. AddArmor Audi RS7

Ini adalah kereta kalis peluru paling cepat di dunia. Itu adalah kenyataan dari AddArmor apabila mereka memperkenalkan sebuah kereta RS7 yang mempunyai kuasa 760bhp dan 1084Nm tork. Kereta itu mempunyai salutan polikarbonat untuk melindungi badan kereta. Salutan adalah 10 kali lebih kuat dan 60 peratus lebih ringan daripada keluli.

Menariknya, ada pemegang pintu kereta yang boleh menghasilkan kejutan elektrik. Oleh itu jika ada musuh yang cuba membuka pintu kereta, dia akan terkena elektrik. Kemudian ada siren yang boleh memberi amaran sehingga 120dB, serta semburan lada pada setiap pintu.

7. Mercedes-Maybach Pullman Guard

Mungkin tiada kereta kalis peluru yang paling popular selain kereta ini. Kereta bernilai  €1.4 juta (RM6472481) ini tidak mempunyai keraguan tentang ciri-ciri perlindungannya. Jentera ini mempunyai lapisan polikarbonat yang sangat tebal pada cermin. Oleh itu untuk membuka cermin memerlukan alat hidraulik. Kelajuan maksimumnya terhad kepada 100km/j  walaupun menggunakan enjin 523 bhp V12.

8. Karlmann King

Sekiranya pengguna ingin membeli sebuah kereta untuk kesemua keadaan atau Kenderaan Bermotor (SUV) yang mempunyai reka bentuk yang berbeza dari yang lain, mungkin Karlmann King boleh menjadi pilihan.

Jentera ini berharga lebih daripada $ 3 juta atau sekitar RM13869603.  Dengan tanda harga, Karlmann atau ‘raja SUV’ diberi tajuk SUV yang paling mahal di dunia. Ia agak unik apabila dilihat dari luar. 

Karlmann King dilengkapi dengan enjin 6.8 L V10, 396-bhp, sama seperti Ford F-550. Untuk penghantaran, SUV ini disediakan dengan versi automatik 6-kelajuan. Oleh itu, kereta boleh bergerak dengan kelajuan 140km/j .

9. Peugeot 205 GTI

Model ini berbeza daripada 8 model kereta kalis peluru yang lain. Kereta old school ini diubah suai oleh jutawan Perancis, Bernard Arnault. Pada asalnya, jentera ini dikeluarkan pada tahun 1980. Berat asal kereta ini adalah 910 kg dan apabila ditambah ciri-ciri kalis peluru, beratnya bertambah mencecah 500kg. 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here