Perbezaan forging dan casting dalam kaedah pembuatan rim

5312

Ramai pengguna motosikal dan kereta tertanya-tanya adakah mereka perlu menggunakan rim jentera mereka yang dibuat menggunakan kaedah forging atau casting.

Soalan-soalan seperti ini kerap sekali dikemukakan. Jadi, di sini kami akan menerangkan anda tentang persoalan tersebut. Mari kita mulakan dengan memahami dua kaedah utama membuat rim.



Apa itu casting?

Selepas logam dicairkan, ia dicurahkan ke dalam acuan, dan selepas ia disejukkan dan dikuatkan, casting akan dikeluarkan dari acuan. Casting yang dikeluarkan perlu diproses dan dibersihkan semula. Casting yang akan terhasil biasanya terdiri daripada bahan seperti logam (seperti besi, tembaga, aluminium, dan lain-lain).

Bahan acuannya pula terbahagi kepada tiga jenis iaitu pasir, logam dan seramik. Ia sering digunakan untuk menggabungkan bahagian-bahagian mekanikal kepada bentuk kompleks atau beban statik dan tekanan mampatan.

Kelebihan: Kos acuan rendah dan kecekapan tinggi dalam pembuatan berbentuk kompleks.

Kelemahan: Berkemungkinan terdapat rongga-rongga kosong dan kesan gelembung pada objek yang terhasil.

Apa itu forging?

Forging adalah proses memanaskan logam kosong ke suhu kerja yang ideal dan menggunakan kuasa luaran untuk mengubah bentuk, ketumpatan, sifat mekanik dan struktur logam.

forging dan casting

Mengikut bahagian suhu bahan kerja semasa pemprosesan, ia boleh dibahagikan kepada tiga jenis iaitu keadaan yang panas, hangat dan sejuk. Kaedah ini biasa digunakan dalam pembuatan bahagian mekanikal yang dikenakan beban dinamik yang besar.

Kelebihan: Mengurangkan kebarangkalian kemunculan kesan gelembung dan mempunyai struktur yang lebih kuat.

Kelemahan: Tidak sesuai untuk pengeluaran kecil kerana kos acuan yang tinggi, proses pembuatan kompleks, dan pembuatan bentuk yang terhad.

Kenapa forging lebih baik daripada casting?

Ini kerana kekuatan dan kepadatan kaedah forging adalah lebih tinggi dan boleh menahan tekanan yang lebih tinggi, berbanding dengan kaedah casting. Selain itu berat objek yang terhasil dari kaedah forging lebih mampan dan ringan. Kelebihan bingkai roda ringan adalah seperti berikut:

1) Meningkatkan prestasi pecutan dengan mengurangkan kehilangan tenaga yang dihantar dari enjin ke roda belakang.

2) Mengurangkan jisim penggantungan, tindak balas penggantungan yang lebih baik, kualiti jalan yang lebih baik, dan peningkatan prestasi brek.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here