MyEG sedia tawar kit ujian pantas Covid-19, diperakui di AS dan Eropah

1069

My E.G Services Bhd (MyEG) sedia untuk menawarkan kit ujian pantas COVID-19 yang sedang menunggu kelulusan daripada kerajaan.

Syarikat itu berkata, kit berkenaan telah memenuhi keperluan pengawalseliaan di Amerika Syarikat (AS) sekali gus dibenarkan bagi penjualan di sana.



MyEG berkata kit itu, yang dibangunkan oleh syarikat bioperubatan China terkemuka, telah layak bagi kebenaran untuk kegunaan kecemasan yang diberikan oleh Pentadbiran Makanan dan Ubatan AS (USFDA) mengikut dasar mempercepat pengesanan dan diagnosis semasa kecemasan kesihatan awam.

“Pemberian kebenaran oleh USFDA bagi kit ujian itu adalah tambahan kepada tanda European CE (bermaksud ia telah memenuhi piawaian Eropah), yang mengesahkan kesesuaian dengan piawaian perlindungan kesihatan, keselamatan dan persekitaran, yang diperoleh lebih awal.

“Kit ujian pantas itu sedang menunggu kelulusan dan pensijilan oleh Kementerian Kesihatan,” menurutnya dalam kenyataan hari ini.

MyEG berkata, penerimaan kit ujian itu di seluruh dunia, termasuk rantau utama seperti AS dan Eropah, adalah tepat pada masanya ketika dunia semakin mengakui perlunya kapasiti pengesanan yang lebih pantas dan luas dalam usaha membendung penularan wabak COVID-19.

Kit ujian itu membolehkan pengesanan awal COVID-19 melalui penggunaan sampel darah yang diperolehi daripada cucukan pada jari, khususnya dengan mengesan kehadiran antibodi.

Keputusan ujian dihasilkan di lapangan dalam beberapa minit, tanpa perlu penghantaran sampel kepada makmal diagnostik luar yang mengambil masa lebih panjang.

MyEG yakin kit itu adalah pilihan yang senang didapati dan ditawarkan pada harga berpatutan untuk meningkatkan pengujian dan pengesanan awal dalam kalangan rakyat Malaysia memandangkan ia mudah digunakan.

Ia sekali gus dapat menambah baik kapasiti pengujian dalam negara dan mengurangkan kekangan yang dihadapi di kemudahan kesihatan awam sedia ada, menurut syarikat itu.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here