Covid-19: Teruskan patuhi PKP walaupun tiada kes kematian

1409

Walaupun tiada kematian baharu direkodkan dan hanya terdapat 36 kes positif Covid-19 yang dilaporkan, rakyat Malaysia diingatkan untuk terus mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dikuatkuasakan.

covid-19 pkp

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata selagi PKP tidak ditamatkan dan tidak ada prosedur operasi piawai (SOP) baharu diperkenalkan oleh kerajaan, PKP serta SOP sedia ada terus kekal dan wajib dipatuhi.



“Saya percaya apabila Ketua Pengarah Kesihatan mengumumkan hanya ada 36 positif Covid-19 dan tiada kematian, ramai mula merasakan perlu dilonggarkan segala sekatan.

“Saya harap selagi PKP tidak ditamatkan, selagi tidak ada SOP baharu diperkenalkan kerajaan, maka PKP yang ada, SOP atau peraturan yang ada hari ini masih terus kekal.

“Dengan itu, soal pematuhan PKP masih jadi tanggungjawab semua. Saya mengingatkan, polis akan terus mengambil tindakan tegas setiap individu yang melanggar PKP,” katanya. 

Ismail Sabri mengingatkan, rakyat perlu mengambil iktibar daripada pengalaman beberapa negara yang melonggarkan sekatan apabila kes jangkitan Covid-19 semakin berkurangan.

“Akhirnya berlaku peningkatan semula kes dan terpaksa isytihar semula sekatan dan ada negara yang diisytihar darurat.

“Saya harap perkembangan ini boleh dijadikan perkara positif supaya kita bertindak lebih tegas dengan terus mematuhi PKP,” katanya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here