Harley-Davidson Fat Bob kustom pernah dihasilkan untuk Diego Maradona

1324

Legenda bola sepak dunia, mendiang Diego Maradona menghembuskan nafas terakhirnya pada November 2020. Namun, semua pencapaiannya dalam dunia bola sepak akan sentiasa dikenang.

Sebelum meninggl dunia, pada tahun 2019, sebuah motosikal kustom berasaskan Harley-Davidson Fat Bob 2018 pernah dihasilkan oleh Shif Customs, khas untuk bekas pemain pasukan Napoli tersebut.



Menurut RideApart.com, motosikal kustom tersebut merupakan hadiah istimewa yang diberikan oleh Alexander Zaitsev. Pada tahun 2019, Maradona dinobatkan sebagai presiden kehormat kelab bola sepak FC Dinamo Brest oleh Zaitsev, yang juga pemilik pasukan tersebut.

Ketika itu, Maradona menjalani pembedahan lutut, dan Zaitsev membuat keputusan untuk memberikannya motosikal khas yang sangat istimewa sebagai hadiah.

motosikal custom Maradona

Kini, kisah motosikal ini kembali muncul walaupun dimiliki oleh Maradona sejak tahun 2019. Bahkan, terdapat juga filem dokumentari yang berkaitan motosikal ini dengan tajuk ‘Motorcycle for Maradona’.

Filem yang diarahkan oleh Alexander Komisarchuk tersebut pernah ditayangkan di beberapa festival sebelum pandemik Covid-19 menyerang seluruh dunia.

Reka bentuk motosikal ini agak unik, dimana ia disertakan dengan kemasan bendera Argentina pada bahagian tangki. Selain itu roda hadapan diubah suai menjadi seakan ‘bola’ berwarna emas, dan juga kemasan emas pada roda belakang.

Buat masa sekarang, nasib motosikal kustom ini masih belum diketahui setelah Maradona meninggal dunia. Namun, berkemungkinan besar, ianya akan menemui ‘rumah’ baharu atau pemilik baharu dalam masa terdekat.

Harap ia tidak dijual lah, kan? Mungkin keluarga atau saudara terdekat Maradona boleh menyimpannya.

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here