[Video] Jiwa kental lelaki ini slumber buat ‘stunt’ dalam hujan

2071

Menunggang di dalam hujan atau atas jalan basah merupakan cabaran buat penunggang tidak kira apa jenis motosikal dan tahap kemahiran dimiliki. 

Apabila hujan permukaan jalan akan menjadi licin justeru kita sering dinasihati agar memperlahankan kenderaan. Air yang bertakung akan menyebabkan tayar hilang cengkaman atau disebut situasi aquaplane.



Namun, video yang tular ini lain pula ceritanya. Mendapat tontonan sebanyak 3.7 juta tahap skil penunggang motosikal ini boleh dikatakan separas dengan pelagak ngeri  (stunt rider) profesional. 

Video 24 saat itu menunjukkan rider tersebut memecut laju sebelum melakukan aksi skid dan berpusing beberapa kali. Bahkan tanpa gear menunggang lengkap dia kelihatan menikmati momen tersebut. Jangan ditiru aksi ini!.

Tidak pasti sama ada penunggang berkenaan memang sengaja melakukan aksi tersebut atau di luar kawalan.

Jika aksi berkenaan bukanlah seperti dirancang dia begitu tenang dan tidak panik mengawal Honda cub itu dan dapat menyeimbangkan motornya sebelum berpusing beberapa kali. 

Bagaimanapun tidak diketahui lokasi dan bilakah video tersebut diambil namun aksinya berjaya membuat netizen terkesima. 

Seharusnya apabila keadaan jalan licin penunggang perlu memperlahankan motosikal mereka. Seberapa perlahan jawapannya bergantung kepada jenis tayar, keadaan tayar, jenis motosikal, kuasa enjin, bantuan elektronik, tahap skil penunggang dan sebagainya.

 

VIDEO

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here