10 kereta Jepun yang mendapat perhatian di Amerika Syarikat dalam tempoh 10 tahun lalu

4262

Industri automotif Jepun antara yang terbesar di dunia dan mendahului Amerika Syarikat sebagai pengeluar jentera terbesar dunia sekitar 1980-an.

Masa kini Jepun berada di belakang China, tetapi masih lagi syarikat automotif terbesar dunia dari segi volum. Kereta Jepun begitu popular kerana kebolehpercayaannya, ketersediaan alat ganti, kemudahan penyelenggaraan, dan potensi penalaan.

Dalam kebanyakan kes, kereta ini juga menawarkan nilai hebat pada harga yang berpatutan. Sepuluh tahun terakhir menyaksikan kemunculan produk yang benar-benar terkenal dari negara Matahari Terbit itu di Amerika Syarikat antaranya:

10. Lexus LFA

Lexus menghabiskan hampir satu dekad untuk membangunkan kereta ini dan melabur banyak dalam penyelidikan serta pembangunan. Tujuannya untuk mencipta sebuah kereta sport terbaik dengan akan memberikan nama yang mapan seperti Ferrari dan Lamborghini.

Ada sebab mengapa Lexus LFA bernilai hampir USD500,000 dengan Edisi Nurburgring terhad yang sangat spesifik berharga hampir USD1 juta. Supercar itu diakui secara meluas sebagai satu daripada enjin V10 terbaik di dunia automotif.

9. Nissan GT-R Nismo

Nissan GT-R yang juga dikenali sebagai ‘Godzilla’ dilancarkan kepada umum pada 2007 yang didatangkan dengan pakej pacuan semua roda dan mempunyai pecutan luar biasa. Itu tidak mencukupi untuk Nissan dan pada 2013, GT-R yang lebih agresif yang disebut GT-R NISMO dilancarkan.

Jom Baca:   Bila van pasar malam jadi super mewah, jadilah Toyota Majesty!

Jentera itu dikembangkan dengan komponen berprestasi tinggi Nissan dan menampilkan penambahbaikan pada suspensi, brek dan kestabilan. Kuasa juga meningkat 11hp menjadi 591hp sekali gus menawarkan pecutan 0-100km/j hanya dalam tempoh 2.5 saat dan menjadi kereta sport berprestasi sebenar.

8. Toyota 86

Bergantung pada pasaran, kereta ini juga dikenali sebagai Subaru BRZ atau Scion FR-S. Ini adalah hasil kolaborasi antara dua pengeluar Jepun dan tersedia di pasaran sejak 2012. Toyota 86 adalah sebuah kereta sport yang lincah dengan pengendalian tajam dan enjin aspirasi semula jadi yang dikahwinkan dengan transmisi automatik atau manual.

Enjin 2.0 liter tidak dimaksudkan untuk kelajuan garis lurus, tetapi cukup berprestasi di selekoh dan dibangunkan buat peminat yang tidak mampu membeli kereta sport yang lebih mahal.

7. Lexus LC500

Lexus LC500 sport adalah jentera yang mempunyai gaya badan yang paling ekstrem dari pengeluar Jepun menerusi gabungan sudut tajam dan garis badan ramping. Kereta itu adalah kruiser GT mewah yang dipadankan dengan enjin V8 aspirasi biasa atau hibrid V6.

Pada 2019, Lexus mengumumkan pengenalan versi convertible bagi model 2020 yang memberikan lebih banyak pilihan untuk pembeli.

6. Honda Civic Type R (2017)

Kereta ini mengambil masa pembangunan selama 20 tahun dan 5 generasi sebelum Civic Type R akhirnya menuju ke pasaran Amerika. Namun, penantian itu berbaloi. Civic Type R generasi kelima adalah sesuatu yang istimewa dan itu bukan hanya mengenai gaya.

Jom Baca:   Nissan bangunkan Z generasi terbaru dengan 400hp!

Enjin empat silinder sebaris mampu menghasilkan kuasa melebihi 300hp dan tork 399Nm. Ia hanya tersedia dengan transmisi manual yang menyalurkan semua kekuatannya ke roda depan. 

5. Acura NSX (2016)

Generasi kedua NSX tentunya menimbulkan kegemparan dengan tanda harga USD156,000 semasa pelancaran. Namun, apa yang anda dapat ialah sebuah kereta sport yang laju dengan pecutan dari 0-100kmj dalam masa 3.1 saat. Prestasi itu dicapai menerusi gabungan hibrid dari enjin V6 berkembar turbo dengan tiga motor elektrik.

Kereta ini dibina daripada campuran keluli gred tinggi, gentian karbon dan aluminium bermutu tinggi. Model 2020 dibangunkan lebih responsif terhadap input pemandu dengan penyesuaian pada casis, suspensi, dan perisiannya.

4. Toyota Corolla

Toyota Corolla sudah wujud sejak 1966 dan buat masa ini model itu antara kereta paling sukses dengan jualan 45 juta unit.

Model itu menjadi perhatian pengguna bagi setiap model dikeluarkan, selain ia mendahului pesaingnya yang lain dengan kombinasi ketahanan, ketersediaan dan kebolehpercayaan serta ciri keselamatan.

3. Toyota Supra MK V

Terdapat pelbagai reaksi dan harapan yang sangat tinggi selepas pengumuman serta pengenalan Supra  MK V. Lagipun, pendahulunya, Supra MK IV, adalah model yang terkenal dalam kalangan peminat model JDM. Kereta ini juga mewakili kolaborasi yang berjaya antara dua nama terbesar automotif.

Jom Baca:   Honda X-ADV dikemaskini untuk 2021, lebih kuasa, harga RM68k

2. Mazda Miata Mx-5 (2015)

Kereta sport ini memiliki pakej hiburan yang banyak dan terus menarik minat pengguna. Lebih dari tiga dekad selepas pertama kali diperkenalkan pada 1989, kini MX-5 berada pada generasi keempat dan menerima beberapa peningkatan agar kekal relevan dengan trend moden.

Ia bukan kereta paling berkuasa dalam kategorinya, tetapi ia mempunyai pengendalian terbaik dalam kelasnya. Ia menjadi kereta sport dua kerusi terlaris di dunia hampir satu dekad sekarang, prestasi yang sangat mengagumkan.

1. Subaru Impreza (2016)

Model Subaru biasanya dalam bayangan jenama Jepun yang lebih terkenal seperti Toyota dan Honda. Bagaimanapun, pembuat kereta itu juga mempunyai beberapa model yang cukup baik dalam inventori seperti Subaru Impreza 2016. Kereta ini cukup cemerlang untuk merangkul anugerah Jepun Car of The Year 2016, yang kedua dalam sejarah syarikat.

Impreza adalah satu daripada beberapa sedan mampu milik yang menawarkan pacuan semua di semua peringkat varian. Ini, digabungkan juga dengan ekonomi bahan bakar kereta yang mengagumkan, menjadikannya tawaran sangat menarik.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here