Ketahui jenis jek kereta, yang mana sesuai untuk anda?

17575

Jenis jek kereta yang berada di pasaran agak pelbagai, semuanya boleh disesuaikan dengan keperluan jenis kereta anda. Mana yang paling sesuai untuk anda?

jenis jek

Jek diperlukan untuk mengangkat badan kereta. Contohnya apabila menukar tayar, atau membaiki kerosakan di bahagian bawah kereta. Bahkan jek adalah peralatan wajib di dalam kereta yang mesti selalu tersedia.



Tetapi nampaknya, terdapat berbagai jenis jek kereta yang terbahagi kepada dua jenis. Yaitu jenis jek hidraulik dan jek mekanikal. Jek hidraulik biasanya memerlukan cecair (minyak) atau gas untuk menggerakkan jek. Sementara pada jek mekanikal, daya akan disalurkan dan dibesarkan melalui gear.

Berikut adalah beberapa antara jek kereta yang berada di pasaran, yang mana yang sesuai untuk anda?

1.) Jek botol

jenis jek botol

Dipanggil sedemikian rupa kerana bentuknya menyerupai botol. Saiznya yang kompak membuat jek ini dipilih untuk dimasukkan ke dalam kereta.

Untuk mengangkat jek, terdapat tuil naik dan turun menggunakan batang besi. Sementara itu, untuk menurunkan jek, hanya putar tombol sehingga sistem hidraulik kehilangan tekanan.

2.) Jek gunting

jenis jek gunting

Jenis jek kereta yang paling banyak ditemui dan disediakan sebagai peralatan standard apabila anda membeli kereta baru. Dipanggil gunting kerana pergerakan naik dan turun jek mekanikal ini sama seperti gunting.

Untuk menaikkannya, anda perlu memutar tuil mengikut arah jam. Sementara itu, untuk menurunkannya, putar tuil ke arah yang bertentangan.

3.) Jek buaya

jenis jek buaya

Menggunakan sistem hidraulik, jenis ini menggunakan mekanisme naik dan turun seperti mulut buaya yang terbuka. Dimensinya adalah yang terbesar di antara model jek kereta lain, dan dilengkapi dengan empat roda.

Jenis jek kereta ini boleh digunakan untuk semua jenis kereta, dari kereta biasa, hingga ke trak bergantung kepada beban yang dapat diangkat oleh jek.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here