Proton capai penambahan jualan 52 peratus pada Februari

306

Pengeluar kereta nasional PROTON meneruskan permulaan yang kukuh bagi tahun ini dengan menjual 52% lebih kenderaan pada Februari berbanding bulan yang sama tahun lepas. 

Dengan 14,033 unit (domestik dan eksport) terjual bulan lepas, volum jualan adalah 20.1% lebih tinggi daripada bulan Januari manakala untuk dua bulan pertama tahun ini, volum tahun sehingga kini (YTD) telah meningkat sebanyak 88% kepada 25,714 unit. 



Pegangan pasaran syarikat untuk bulan itu dianggarkan mencapai 22.7%, meletakkannya di tempat kedua dalam pasaran, dan mencatatkan peningkatan sebanyak 7.3% berbanding bulan Februari 2022. 

Secara keseluruhan, jualan kereta di Malaysia terus melonjak untuk bulan kedua berturut-turut dengan anggaran jumlah keseluruhan volum industri (TIV) sebanyak 62,300 unit kerana industri automotif berkejar untuk memenuhi tempahan semasa tempoh pengecualian cukai jualan sebelum tarikh akhir 31 Mac. 

Persona terus menerajui kategori Sedan segmen B 

Sebagai peneraju jualan bulan kedua berturut-turut bagi sedan segmen B. Proton Persona membuktikan daya tarikannya terhadap pesaing baharu apabila bekalan tidak terjejas oleh kekurangan komponen. 

Dengan 2,313 unit terjual pada bulan Februari, model itu menembusi sasaran 2,000 unit untuk bulan ketiga berturut-turut. Ia kali pertama ia mencapai prestasi itu sejak melakukannya selama lima bulan berturut-turut dari Jun – Oktober 2020. 

Satu lagi segmen terkemuka model Proton ialah Proton X50, mengekalkan peneraju pasaran SUV segmen B dan kekal sebagai SUV paling popular secara keseluruhan. 3,247 unit dijual pada Februari dan jualan meningkat sebanyak 11% dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini. 

Peneraju segmen ketiga ialah Proton Exora. Ia menikmati kebangkitan semula apabila jualan peneraju MPV segmen C itu meningkat 216% berbanding tempoh sama pada 2022. 

Proton menduduki tempat kedua

Dua lagi model Proton menduduki tempat kedua bulan lalu dalam segmen masing-masing. Proton Saga mengakhiri bulan itu dengan 6,345 unit, mengekalkan kedudukannya sebagai Proton paling laris. Ia mencatatkan jualan 11,133 unit yang mengagumkan setakat tahun ini. 

Proton X70 menyamai prestasinya dari dua bulan pertama 2022 dengan 981 unit diserahkan pada bulan Februari dan 1,914 unit secara keseluruhan untuk tahun ini. Akhirnya, Proton Iriz mencatatkan prestasi terbaik sejak Ogos 2022 dengan 811 unit terjual membawa kepada peningkatan sebanyak 156% untuk dua bulan pertama tahun ini. 

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Roslan Abdullah berkata, permulaan yang kukuh bagi PROTON tahun ini mencerminkan populariti tawaran model semasanya.

Menurutnya, sama seperti pesaing lain, banyak volum didorong oleh pemenuhan tempahan yang dikecualikan cukai.

Katanya, nombor tempahan baharu kekal sihat dan berharap dapat meneruskan trajektori pertumbuhan jualan sepanjang tahun ini. 

Pasaran kenderaan tenaga baharu (NEV)

“Dalam beberapa bulan akan datang, PROTON juga akan membuat beberapa pengumuman untuk membentuk hala tuju syarikat 2023 dan seterusnya. 

“Ini adalah tahun yang sibuk kerana kami mewujudkan kehadiran kami dalam segmen baharu. Ia memasuki pasaran kenderaan tenaga baharu (NEV) dan melangkah dalam usaha EV kami apabila jualan pintar #1 bermula,” katanya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here