[Video] Tular pemandu teksi minta pelancong ‘turun’ gara-gara guna e-hailing

494

Tular di media sosial apabila seorang pemuda yang mendakwa sebagai pemandu teksi mengugut dua pelancong wanita di Bali, Indonesia.

Dia juga meminta wang dan menyuruh pelancong itu turun dari teksi online tersebut. Video yang dirakam pelancong berkenaan tular di media sosial.

@14081990_

viralkan meminta uang kepada tourists asing karena tidak mamakai jasa /traspotais setempat#bali sudah banyak preman2#bahaya kalau tidak di cegah #tolong pemerintah setempat masak warganya kayak gitu#bisa hancur lama2 bali#99

♬ suara asli – AGUS TRASPOT πŸš—πŸš—πŸš—βœŒ – AGUS TRASPOT πŸš—πŸš—πŸš—βœŒ



Bagaimanapun, lelaki itu sudah ditahan oleh pihak polis dalam kejadian yang berlakuΒ di Desa Canggu, daerah Kuta Utara, Badung, Selasa lalu.

Pada video itu, pemuda itu juga meminta wang Rp150,000 (RM46) kepada pelancong wanita tersebut sekiranya ingin melalui jalan itu.

Pelancong teksi online itu enggan berbuat demikian kerana ingin segera ke lapangan terbang. Dia yang mengakui sebagai pemandu teksi konvensional di desa tersebut menyatakan pelancong wajib menggunakan pengangkutan konvensional.

@kikibalidrivertourguide

Penumpang Di paksa membayar Denda oleh supir pangkalan, Karena penumpang memilih untuk menggunakan Taksi Online,,menurut aturan disana Taksi Online Dilarang Mengambil penumpang!! Disisi Lain penumpang pun berhak memilih moda transport mana yang akan mereka gunakan.. semoga tidak ada lagi kejadian yang sama di daerah manapun Di seluruh Indonesia. Ingat Rejeki sudah ada porsi nya masingΒ²..!!!#gangster #ketidakadilan #pemalakan #taksionline #sisigelapbali #bali #taksionline #tourguide #travel

♬ original sound – TridatuTourplanner – TridatuTourplanner

Bahkan, menyuruh pelancong itu berjalan kaki dan memesan teksi online selepas berada di luar desa tersebut iaitu sekitar 1km.

Dakwaan pemuda itu dinafikan oleh Ketua Kampung Adat Canggu, Wayan Suarsana yang menyatakan tiada peraturan melarang pelancong menggunakan motor dan kereta online.Β 

Pemuda yang mengugut pelancong itu dikenali sebagai Kadek Eka P daΕ„ menyesal atas perbuatannya.Β Dia membuΓ’t permohonan maaf kepada masyarakat Bali.

“Saya menyesal dan saya tidak akan mengulangi, dan saya mohon maaf kepada masyarakat Bali. Apa yang saya lakukan, merosak pelancongan,” katanya.

@14081990_

#sudah diamankan#tenang2#sudah mau pake baju shoppe #aman#99

♬ suara asli – AGUS TRASPOT πŸš—πŸš—πŸš—βœŒ – AGUS TRASPOT πŸš—πŸš—πŸš—βœŒ

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here