Bengkel kini perlu pamer senarai nama dan sijil kelayakan mekanik

2182

Pengusaha bengkel kini perlu mempamerkan senarai nama mekanik dan kelayakan sijil kemahiran di kawasan yang mudah dilihat bagi membolehkan pengguna memilih bengkel yang mempunyai mekanik berkelayakan.

Tempoh penangguhan selama setahun bagi bengkel kereta untuk memaparkan nama dan pensijilan mekanik mereka telah tamat dan pihak berkuasa kini akan mengambil tindakan terhadap pengendali yang ingkar.



Ketua Pengarah (penguatkuasaan) Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Azman Adam berkata kementeriannya memberi masa yang cukup untuk pengusaha bengkel mematuhi peraturan berkenaan.

Beliau berkata hukuman jika tidak berbuat demikian, di bawah Akta Perlindungan Pengguna 1999 (Akta 599) iaitu denda RM100,000 bagi syarikat dan denda RM50,000 bagi individu, atau penjara tiga tahun, jika sabit kesalahan.

“Buat masa ini, bengkel yang diperiksa oleh unit penguatkuasa kementerian akan dinasihatkan supaya mematuhi peraturan itu. Kami akan memantau perkara ini dari masa ke semasa. Kegagalan mematuhi akan mengakibatkan penalti,” katanya.

Peraturan-Peraturan Perlindungan Pengguna (Pendedahan Maklumat Bengkel) (Pindaan) 2022 seharusnya dikuatkuasakan tahun lalu tetapi kementerian memberi tempoh selama setahun untuk semua pengendali bengkel menyertainya.

Penguatkuasaan pindaan itu diwartakan pada 22 Jun 2022, selepas beberapa siri penglibatan dengan pemain industri ditangguhkan selama setahun dari 1 Julai 2022 ke 1  Julai 2023, untuk membolehkan mereka yang terjejas bersedia untuk perubahan tersebut.

Walaupun diberi masa yang cukup, kebanyakan bengkel kereta di negara ini masih belum melakukan pelaksanaan. 

Langkah itu bertujuan untuk ketelusan dan memastikan perkhidmatan yang diperoleh pengguna dari bengkel adalah selaras dengan harga.

“Peraturan Perlindungan Pengguna (Pendedahan Maklumat Bengkel) (Pindaan) 2022 bukan sahaja menggalakkan bengkel untuk mengupah atau meningkatkan kemahiran mekanik.

“Tetapi juga memastikan pengguna mendapat akses kepada mekanik yang berkelayakan. Secara tidak langsung, ini meningkatkan kualiti perkhidmatan yang disediakan di samping meningkatkan produktiviti perniagaan,” kata Azman.

Di bawah peraturan itu, bengkel dikehendaki memaparkan nama dan kelayakan mekanik. Selain itu, mereka juga perlu menyatakan dengan jelas kategori alat ganti yang digunakan sama ada baharu, terpakai atau yang dibaik pulih untuk diguna semula.

 

Menyediakan dokumen bertulis sama ada terdapat sebarang jaminan untuk alat ganti tersebut, dan menyatakan sama ada terdapat jaminan untuk kerja baikpulih yang dijalankan oleh bengkel.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here