Lima tentera AS maut, MH-60 Blackhawk terhempas di Mediterranean

328

Pentagon semalam mengenalpasti lima anggota perkhidmatan Amerika Syarikat (AS) yang terbunuh dalam nahas helikopter terhempas malam Jumaat ketika dalam operasi latihan di timur Mediterranean.

Askar yang maut

Askar yang maut adalah Ketua Pegawai Waran 3, Stephen R. Dwyer (38) dari Clarksville, Tennessee; Ketua Pegawai Waran 2, Shane M. Barnes (34) dari Sacramento, California; Kakitangan Sgt. Tanner W. Grone (26) dari Gorham, New Hampshire; Sgt. Andrew P. Southard (27) dari Apache Junction, Arizona dan Sgt. Cade M. Wolfe (24) dari Mankato, Minnesota.

Askar-askar itu adalah anggota elit Rejimen Penerbangan Operasi Khas ke-160, Fort Campbell, Ky., yang mengangkut beberapa pasukan darat atas Pentagon, termasuk Detasmen Operasi Pasukan Khas Pertama–Delta atau dikenali sebagai Delta Force.



Kecelakaan itu berlaku ketika MH-60 Blackhawk sedang menjalankan latihan mengisi minyak udara. 

Seorang pegawai AS mengesahkan lima anggota perkhidmatan yang terkorban dikerahkan ke Cyprus sekiranya arahan pemindahan Lubnan atau Israel. 

USEUCOM bertanggungjawab untuk operasi ketenteraan AS di seluruh Eropah, bahagian Asia dan Timur Tengah, Artik dan Lautan Atlantik.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here