Goodyear tutup kilang di Shah Alam berkuatkuasa 30 Jun

1307

Kilang Goodyear di Shah Alam bakal ditutup berkuatkuasa 30 Jun dan operasi akan tamat sepenuhnya sehingga hujung tahun ini.

Menurut Presiden Goodyear Asia Pasifik, Nathaniel Madarang, keputusan yang sukar itu akan memberi kesan kepada kira-kira 550 kakitangan.



“Keputusan ini bukanlah mudah tetapi ia perlu dilakukan bagi kepentingan jangka masa panjang perniagaan dan pelanggan. 

“Terima kasih atas tumpuan anda yang berterusan menyampaikan hasil dan semua yang anda lakukan untuk menjadikan Goodyear berjaya,” katanya,

Langkah tersebut merupakan sebahagian daripada tindakan khusus pengurangan kos tahunan sebanyak USD1.0 bilion (RM4.7 bilion) menjelang 2025 bagi memastikan jenama itu kekal berdaya saing dan menjadi peneraju industri.

Menurut laman korporat jenama itu, penglibatan Goodyear di rantau ini bermula sejak 1908, apabila The Goodyear Orient Company, sebuah firma pembelian getah ditubuhkan di Singapura untuk membeli getah dari ladang Malaysia dan Indonesia.

Penjualan produk Goodyear di Malaysia bermula pada tahun 1929 melalui pejabat Goodyear Sales Company yang ditubuhkan di Singapura. Kilang Shah Alam ditubuhkan pada 1972.

Goodyear juga merupakan jenama tayar yang dipasang pada kereta keluaran tempatan pertama Malaysia, Proton Saga pada 1985.

Pada 2021, Goodyear mencapai persetujuan untuk menyelesaikan pertikaian buruh di kilang Shah Alam dengan pekerja asing yang mendakwa gaji dan faedah tidak dibayar.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here